E-handlaren Matsmart, som säljer överskottsmat online har tagit in 460 miljoner kronor i en kapitalrunda ledd av cirkulära investeringsbolaget Circularity Capital. Bolaget backade rejält 2022 och lade i september ner sin satsning i Storbritannien. Med de nya pengarna ska den tyska verksamheten automatiseras.
Tillväxtkapitalet kommer i första hand att användas för att växa verksamheten i Tyskland och Norden. Automatiseringen av det nordiska lagret har gett e-handeln ökad operativ kapacitet och större effektivitet, och nu planerar Matsmart en satsning på att även automatisera den tyska verksamheten.
– Vår femårsplan inkluderar betydande tillväxt i Norden och DACH-regionerna och vår viktigaste investering framöver kommer att vara automatiseringen av den tyska lagerverksamheten, kommenterar Matsmarts vd Peter Beckius.
Cirkulär affärsmodell
Genom sin affärsmodell, som handlar om att köpa och sälja överskottsvaror som traditionella handlare inte kan eller vill köpa, kan Matsmarts adressera utmaningarna med svinn och förluster i livsmedelskedjan. Sedan starten 2014 har Matsmart återcirkulerat över 60 000 ton mat och konsumentprodukter. Att undvika att slänga dessa produkter gör leverantörskedjan mer effektiv och ger både mindre klimatpåverkan och lägre kostnader. Idag är Matsmart den ledande återförsäljaren av överskottsmat i Norden och den snabbast växande aktören på marknaden i Tyskland.
– Konsumenter blir allt mer medvetna om sin miljöpåverkan i vardagen och just nu behöver också många av oss hålla i plånboken. Vi erbjuder våra kunder hållbara köp som både är prisvärda och tillgängliga för alla. Just kombinationen av bra pris och hållbarhet uppskattas av många av våra kunder, fortsätter Peter Beckius.
Andrew Shannon, partner på Circularity Capital och styrelseledamot i Matsmart, kommenterar investeringen såhär:
– Matsmart har redan byggt upp en marknadsledande position i en snabbväxande bransch som tar itu med ineffektiviteten i den globala livsmedelskedjan. Företaget har en robust plattform som är redo att skala ytterligare och ett dedikerat team som har bevisat sin förmåga att leverera resultat. Vi ser fram emot att arbeta nära teamet i den spännande fas de befinner sig i, med fortsatt tillväxt i Tyskland och andra europeiska marknader.
Många av Matsmarts befintliga investerare har deltagit i tillväxtrundan tillsammans med Circularity Capital och ytterligare en ny investerare: Seven Ventures. Seven Ventures är det tyska medieföretaget ProSiebens investeringsgren. De investerar i snabbväxande B2C-företag och kommer att stötta Matsmarts tillväxt med bland annat medieinvesteringar i Tyskland.