Matsmart tillsätter ny CFO

Sofie Zettergren har rekryterats som ny CFO på Matsmart. Hon kommer närmast från Storytel och tar med sig viktig erfarenhet från företagets internationella expansion. Samtidigt lanserar Matsmart sin sjätte marknad: Österrike.

Förra veckan gick Matsmart ut med att Kris Beyens, CFO på Wolt, tar över som ny ordförande för Matsmart. Nu har företaget också rekryterat en ny CFO från Storytel: Sofie Zettergren.

– Sofie har varit med på hela Storytels tillväxtresa och internationella expansion. För oss som europeisk scale-up är det självklart extremt värdefulla erfarenheter. Vi mjuklanserar i dagarna vår sjätte marknad, Österrike, och de kommande åren kommer vi att växa mycket på våra stora europeiska marknader Tyskland och Storbritannien. CFO-rollen är en nyckelroll i ledningsgruppen och viktig både för nuvarande och kommande framgångar, kommenterar Peter Beckius som delar vd-rollen tillsammans med Karl Andersson.

Sofie Zettergren, ny CFO på Matsmart. Foto Mattias Bardå.

Sofie Zettergren lämnar nu rollen som CFO på Storytel för Matsmart.

– Matsmart är ett jättespännande bolag som ligger väldigt rätt i tiden: med hållbara erbjudanden som alla har råd med. För mig personligen betyder visionen mycket, att bolaget har en positiv påverkan på samhället. Och sedan gillar jag verkligen att jobba i entreprenörsdrivna företag, med korta beslutsvägar och hög flexibilitet, men också med mycket själ och hjärta, kommenterar Sofie Zettergren, ny CFO på Matsmart.

Lanserar i Österrike

Matsmart, som heter Motatos utanför Sverige och Finland, köper upp och återcirkulerar varor som annars riskerar att slängas för att sälja billigt i sin e-handel. I dagarna lanserar företaget sin e-handel i Österrike, där den redan etablerade infrastrukturen i Tyskland underlättar processen.

– Österrike har ungefär samma marknadspotential som Sverige. Samtidigt är detta första gången vi skalar sömlöst till en ny marknad utan att behöva bygga upp logistikkedja, sortiment och marknadsplan från scratch. Även om Österrike är en egen marknad finns enorma fördelar med att redan finnas i Tyskland och vårt team i Berlin är också de som kommer att driva utvecklingen på den österrikiska marknaden, kommenterar Peter Beckius.