Efter en större ombyggnation där lagerytan växt till 1 900 kvm och sortimentet utökats till 30 000 artiklar klassas nu reservdelsföretaget Meca Expresslager i Jönköping som ett Superlager. Det blir företagets fjärde superlager i Sverige och ansluter till lagren i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Lagret i Jönköping är ett av Mecas flera expresslager runt om i Sverige, som alla ska serva kedjans verkstäder med rätt reservdelar i rätt tid. Kedjans större och mer omfattande expresslager benämns som Superlager och har hittills bara funnits i Stockholm, Göteborg och Malmö. Nu har lagret i Jönköping genomgått en större ombyggnation och klassas även det som Superlager. Den totala lagerytan uppgår nu till 1 900 kvm.
– Förutom att vi ökat lagerytan med nära 800 kvadratmeter har vi också haft stort fokus på att öka antalet artiklar i vårt sortiment. Vi har mer än dubblerat antalet artiklar och kan nu konstatera att vi har över 30 000 olika artiklar att tillgå, kommenterar Fredrik Hållén, platschef på Meca Superlager i Jönköping.
I samband med ombyggnationen har företaget också förbättrat lagersystemet för att göra både logistiken och arbetet enklare.
– Med ett tydligare hyllsystem blir det enklare att plocka de beställningar som kommer in från våra kunder. Idag är vi 14 medarbetare på vårt Superlager och tack vare vårt nya lagersystem går det enkelt för ny personal att komma in i hanteringen av våra beställningar. Vi strävar alltid efter snabb och korrekt service till våra kunder för utan rätt reservdelar kan ju inte verkstäderna göra sina jobb, kommenterar Fredrik Hållén.
Idag försörjer lagret i Jönköping verkstäder i närområdet kring Jönköping och delar av Småland, Västergötland samt Östergötland med reservdelar. Budbilarna cirkulerar med leveranser till de anslutna verkstäderna upp till fem gånger per dag.
– I och med ombyggnationen har vi absolut kapaciteten att utöka vår verksamhet och även ge en högre servicegrad och tillgänglighet till alla verkstäder anslutna till något av alla koncept inom Mekonomen Company. Förändringen innebär alltså ingen förändring i verkstädernas rutiner utan allt sker precis som tidigare, det är bara utbudet och tillgängligheten som förbättrats, kommenterar Patrik Rydh, regional försäljningschef på Mekonomen Company.