På årets välbesökta Logimat-mässa i Stuttgart i april syntes många Autostore-snarlika tekniknyheter, bland annat hos Gebhart, Jungheinrich och Intellistore. Dagens Logistiks automationsspanare rapporterar från en mässa med rekordpublik och utställare som satsat hårt.
Intralogistikmässan Logimat i Stuttgart den 25–27 april lockade över 1 500 utställare och drygt 62 000 besökare – den högsta besökarsiffran någonsin.
Martin Unell, logistikkonsult på Proflow besökte var en av besökarna, och han konstaterade att många utställare slagit på stort.

– Det var större montrar och mer hårdvara som visades än förra året.
Han reagerade på det stora utbudet av integrerade lösningar, med “goods to man”-lösningar kombinerade med t ex AGVer eller robotplock.
– Det var överhuvudtaget väldigt mycket robotarmar. Fast min främsta spaning är att det var mycket fokus på AMRer och annan mobil automation, det fanns i var och varannan monter, och mycket från Asien, konstaterar Martin Unell.
Kubisk lagring populärt
På mässgolvet var det tydligt att norska Autostores kublösning med robotar blivit alltmer populär även utanför Norden.
– Det kändes som att en av hallarna var full med Autostore och olika varianter på den, berättar Tobias Sjölin, project director på Boozt, vars centrallager i Ängelholm har en riktigt stor Autostore-lösning.

Många nya lösningar hade tagit inspiration av den norska kublager-lösningen. Av dessa blev Tobias Sjölin mest nyfiken på holländska Intellistores lösning.
– De har också en grid-lösning med bins och robotar ovanpå, men där lådorna kan ha olika storlekar och hissas upp underifrån sju åt gången, vilket ger bättre produkttillgänglighet, säger Tobias Sjölin, som dock konstaterade att det är svårt att veta hur nya lösningar klarar en uppskalning.
Även Gebhardt lanserade en ny lösning med robotar på ovansidan, berättar han.
– Men den förstod jag inte alls – den var en konstig mix av skyttel och robotlager. Sedan var det mycket plockrobotar, men där är jag än så länge inte så imponerad. De är långsamma och för vår del är det svårt att se hur de skulle klara vårt stora sortiment.
Av Hilda Hultén