Den ökade försvarsberedskapen ritar om Sveriges logistikkarta. Så räkna med högre tryck på transportsystemet, fler öst-västliga logistikflöden och stort fokus på lagerhållningsfrågor framöver. ”Krig kan vinnas med rätt mängd logistik”, säger Per Skoglund, Försvarshögskolan, som pratade på årets Logistik- och Transportmässa.
Det kommande Natomedlemskapet och ett ökat säkerhetshot från öst har fått Sverige att växla upp försvarsberedskapen rejält. Och när landet behöver förbereda för det värsta, skapas också nya logistikbehov.
Per Skoglund, universitetslektor och expert på logistik vid Försvarshögskolan, konstaterar att de senaste årens utveckling har satt strålkastarljuset på hur godsflöden och försörjningskedjor skulle påverkas av en väpnad konflikt. Men också på hur dagens logistiksystem möter de behov som en ökad försvarsberedskap innebär.
– Det händer otroligt mycket inom försvaret nu, och vi har ett läge där alla behöver lära sig vad det innebär att ha ett totalförsvar igen. Fungerande logistik är en nyckelfråga. När jag började på Försvarshögskolan för sju år sedan var jag den enda som arbetade med logistikfrågor. Idag är vi tio personer med fokus på logistik, och det kommer säkert dubblas de närmaste åren, säger han.
Ökade transporter och fokus på lager
Sveriges Natomedlemskap kommer medföra många utmaningar för logistik- och transportsystemen. Några veckor per år kommer Nato genomföra övningar med större enheter i Norden, och när de sker i Sverige ska vi ge värdlandsstöd.

– Övningarna kan omfatta cirka 20 000 soldater plus material. Det kommer kräva många transporter som försvaret inte kan hantera på egen hand, utan som kräver att privata aktörer kan leverera, säger han.
Effektiv lagerhållning blir en viktig fråga. I norska Trondheim har förhandslagring från andra Natomedlemmar genomförts. Det kan bli aktuellt även för Sverige och Finland.
– Vi måste åta oss att hjälpa utlandsförband som vill förhandslagra material i Sverige, och lagringen kommer inte stanna på en plats utan rotera. Dessutom måste många civila verksamheter, exempelvis vården, bygga upp beredskapslagring. Så det blir många lagerhållningsfrågor att hantera framöver, säger han.
Klena transportvägar öst-väst
Per Skoglund ser ett kraftigt behov av underhåll och utbyggnad av svensk infrastruktur, både för nuvarande och kommande behov. Hans lista över utmaningar som måste mötas är beklämmande lång: järnvägens kapacitetsbegränsningar, brist på uppställningsplatser för flyg, begränsat seglingsdjup i hamnar som stoppar fartyg, viktbegränsningar på broar som sätter käppar i hjulet för tunga militärfordon…
– De öst-västliga förbindelserna kommer bli allt viktigare, men transportvägarna i den riktningen är klena. Vi behöver fler motorvägar och dubbelspår på järnvägarna, säger han.
Enorm belastning på logistiksystemen
Dessutom: situationen i fredstid är en sak, läget vid en väpnad konflikt en helt annan. Per Skoglund betonar att krig i Nordeuropa inte är särskilt troligt, men det är viktigt att förstå den enorma prövningen av logistiksystemen som det skulle innebära. Ett krig i Finland eller Baltikum skulle medföra att runt 100 000 utländska soldater behöver transporteras genom svenskt territorium.
– Det blir ganska många tåg, säger Per Skoglund, som också framhåller att tusentals soldater som kräver intensivvård och flyktingströmmar i miljonklassen behöver tas med i beräkningarna.
Han påpekar att vissa städer i strategiska lägen – som Göteborg och Trondheim – kommer öka sin betydelse ytterligare och bli särskilt viktiga nav i ett upptrappat försvarsläge.
När det gäller krigföringen är det inte marktrupper vi kan förvänta oss, utan fjärrbekämpning med flyg, robotar och drönare.
– Om Sverige blir ett logistiknav för Nato kan vi räkna med att möta sabotageförband som försöker slå ut broar, hamnar, järnvägen och energianläggningar. I Ukraina har vi sett mycket krigföring för att bryta försvarsviljan i samhället, med hårda attacker mot sjukhus och skolor, säger han.

”Avskräckande bra” logistik krävs
Frågor om bunkring och rätt lagerbalans hamnade i fokus under i pandemin, och blir oerhört centrala i ett eskalerande försvarsläge.
– Det gäller att hitta rätt strategier för lagring och produktionskapacitet. Hur mycket lager är tillräckligt? Ska vi satsa på ”just in case” eller ”just enough”? Vem ansvar för lager, mellanlagring och transporter, och ska vi tro på import eller ha egen industri för materialproduktion i krig? De här frågorna ställs på sin spets i en väpnad konflikt, säger Per Skoglund.
Att hitta den balansen, och lyckas bygga robusta logistiksystem, är helt avgörande i totalförsvaret, betonar Per Skoglund. Inte bara om en väpnad konflikt blir ett faktum, utan också i avskräckande och förebyggande syfte.
– Krig kan vinnas med rätt mängd logistik, och för lite eller för mycket kan leda till förlust. Men viktigast är att krig kan undvikas om motståndaren vet att vår logistik är tillräckligt bra för att vinna kriget, säger han.
Av Ulrika Ernström