Nelly.com ny kund för Ingrid

E-handlaren Nelly.com har efter en upphandling valt Saas-plattformen Ingrid som sin partner för att förbättra leveranserbjudandet. 2022 var ett tufft år för e-handlaren, som nu arbetar mot lönsamhet, bl a i distributionen.

E-handlaren Nelly, med huvudkontor och lager i Borås, omsatte 2022 1,3 miljarder kronor, en minskning med 9,1 procent mot föregående år. Rörelseresultatet landade på –56,1 miljoner kronor. I sambandet bokslutet förklarar Nellys COO Stefan Svensson, tidigare logistikchef på Netonnet, hur e-handlaren genomgår en omställningsresa mot ökad lönsamhet, genom minskade marknadsföringskostnader, effektivitetsförbättringar inom logistiken, och personalkostnader bl a.

Marcus Ivarsson. Foto Nelly.

Nu väljer e-handlaren att använda Ingrids plattform för att hantera sina leveranser. I ett pressmeddelande förklarar Marcus Ivarsson, Operations Manager, på Nelly.com, varför:

– Vi vill skapa det bästa leveranserbjudandet för varje köp och varje marknad, samtidigt som vi minskar nettokostnaden för distributionen. Med Ingrid har vi möjlighet att göra det. Nu inleder vi ett samarbete med ett ambitiöst scale-up som kommer att växa med oss från och med denna dag.

Fraktväljaren Ingrid, som grundades av serieentreprenören Piotr Zaleski tillsammans med Ilia Mikhailov och
Anders Ekman 2015 i Stockholm, kopplar genom sin plattform samman e-handlare, transportörer och konsumenter för att skapa en bättre leveransupplevelse.

– Nelly.com är ett ikoniskt e-handelsvarumärke och vi är verkligen stolta och glada över att bli deras partner, efter en lång och noggrann urvalsprocess. De tuffa ekonomiska tiderna framöver gör det viktigare att optimera leveranserbjudandet. Det är fantastiskt att se att de investeringar vi har gjort i vår plattform för att hjälpa e-handlare att minska kostnaderna och öka intäkterna kopplade till
leveranser ger resultat, kommenterar Piotr Zaleski, vd och medgrundare på Ingrid.

Sedan starten 2015 har Ingrid vuxit till en välkänd aktör på den nordiska detaljhandelsmarknaden och har hanterat mer än 90 miljoner beställningar på sin plattform. För närvarande använder cirka 150+ återförsäljare tjänsten, bland dem framstående nordiska återförsäljare, inklusive Adlibris och Apotek Hjärtat.