Brings paketvolymer fortsätter öka

Den nordiska logistikkoncernen Posten Norge har sedan 2019 fördubblat antalet paket som hanteras. Ökningen är störst hos Bring i Sverige, där volymerna ökat med nästan 250 procent.

Under perioden 2019 och 2022 har logistikkoncernen ökat sina nordiska paketvolymer med 96 procent. Av de nordiska länderna är ökningen som allra störst i Sverige, där 241 procent fler paket levererades under 2022 jämfört med 2019. Även om omsättningen inte ökar i samma takt.

–Sedan vi etablerade ett eget ombudsnätverk 2020 har vi sett en stor ökning. De senaste åren har vi investerat kraftigt i både fler utlämningsställen, olika former av hemleveranser och flexibilitet för mottagaren. Vi har också moderniserat våra terminaler och investerat i fossilfria fordon och laddinfrastruktur. För oss har hållbarhet alltid stått högt på agendan, och nu börjar vi se att det också är något kunderna sätter som krav, kommenterar Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.

Företaget har i sitt arbete med att ställa om fordonsflottan till fossilfritt minskat sina utsläpp med 51 procent jämfört med 2012, enligt deras statistik.

– Idag levererar vi med fossilfria fordon till över sex miljoner svenskar, och det är vi stolta över. Men vi nöjer oss inte – vi har en målsättning om att enbart erbjuda leveranser med fossilfria fordon senast 2025. För att klara det målet behöver vi öka takten ännu mer, kommenterar Mona Zuko.