Det norska rederiet Torghatten, ny kund till Stockholms Hamnar, sätter till våren in en självkörande och eldriven passagerarfärja över Riddarfjärden. Färjan kan ta ombord 24 passagerare och ska avgå en gång i kvarten.
Rederiet planerar att börja trafikera Riddarfjärden mellan Södermalm och Kungsholmen med sin självkörande färja i vår. Båtvarvet Bröderna Aa i Hyen i Norge har ritat och byggt båten och teknikleverantören Zeabuz i Trondheim levererar autonomisystemet.
– Många stora städer runt om i världen har problem med trängsel, kapacitet och miljö- och luftföroreningar. Genom vår innovativa och världsunika tekniska lösning skapar vi hållbar urban mobilitet på riktigt, kommenterar Reidun Svarva, affärsutvecklingschef på rederiet Torghatten.
Målsättningen är att den batteridrivna färjan ska avgå en gång i kvarten, 15 timmar per dag, från respektive kaj på Södermalm och Kungsholmen. Sedan laddas den nattetid. Färjan rymmer totalt 24 passagerare. Tanken från Stockholms stad och Stockholms Hamnar är att satsningen ska främja stadslivet vid innerstadskajerna och samtidigt ge goda förutsättningar för rörlig sjöfart.
Färjans mjukvara ska ha testats i drift med passagerare i Trondheim innan trafikstart, den testas även omfattande i en simulator. Till en början finns en operatör ombord för att se till att allt går som det ska. Senare ska den styras helt från ett kontrollrum på land.