NTEX grundare köper bussbolag


Branschprofilen Thomas Ström, som bl a grundat det Göteborgsbaserade transport- och speditionsföretaget NTEX, köper nu bussbolaget Interbus från Håbo Buss i Bålsta, med ett 30-tal anställda. “Jag tror verkligen på beställningsbusstrafiken i framtiden, inte minst pga Corona” säger han.

Det är via sitt helägda bolag, Volle Scandinavia AB, som Thomas Ström kommer att driva Interbus verksamhet vidare med Roger Mathiasson som vd och Peter Bergh, som platschef i Göteborg. För det är från Stockholm, där man har ett 30-tal bussar och Göteborg med sina sex bussar, som verksamheten styrs.

– Det är där vi har våra bussparkeringar och administrativa personal, men vi kommer att arbeta över större delen av Europa med hela Sverige som stark bas, kommenterar Thomas Ström.

Bussbranschen är inget nytt för Thomas Ström. Under sin yrkeskarriär har han under flera år kört turist- och transitbussar mellan Sverige och olika länder i Europa.

– Det var en rolig och spännande tid på många sätt. Och jag tror verkligen på beställningstrafiken inom bussbranschen i framtiden. Inte minst pga av Corona, som jag är övertygad om kommer att medföra ett lägre flygresande. Vem vill sitta i ett rör med 300 personer med ansiktsmask i flera timmar? Samtidigt kommer människor fortsätta att vilja resa och då är chartrade bussar ett bra alternativ, säger Thomas Ström.

Samtliga Interbus bussar kan drivas med HVO.

– Det ligger helt rätt i tiden. Och med tanke på att i stort sett all den här typen av verksamhet legat nere sedan Coronautbrottet ser jag ett stort uppdämt behov, som jag tror vi kommer se effekt av redan under hösten.

Detta är också en av anledningarna till att Thomas Ström går in bussbranschen.

– Interbus är ett starkt varumärke, samtidigt är jag övertygad om att beställningstrafiken kommer att öka för såväl företag, föreningar, idrottsklubbar samt privatpersoner, som i allt större utsträckning kommer vilja arrangera sina egna gruppresor i framtiden. Dessutom har företaget bra ledning och personalstyrka, som med stolthet kommer vilja driva och utveckla Interbus varumärke vidare.

Vem vill sitta i ett rör med 300 personer med ansiktsmask i flera timmar?