Nu är det klart att Österrike blir den svenska detaljhandelskedjan Julas första renodlade e-handelsmarknad. Men det är bara första steget i en planerad europeisk expansion.
I januari offentliggjorde Jula sina planer på att öppna e-handelsförsäljning i Europa, med start i Österrike följt av Tyskland. Nu lanserar detaljhandelskedjan en ny webbutik för den österrikiska marknaden.
– Vi börjar med Österrike för att bygga lösningar som borgar för en effektiv utveckling av e-handel i fler europeiska länder. Vi vill skaffa oss erfarenheter i Österrike som vi kan ta med oss in i fler länder i Europa, kommenterar Jonas Järrenfors, marknadsföringschef.
Som en renodlad e-handelsaktör är den digitala marknadsföringen och kanalvalen avgörande för hur Jula tar in kunder och sprider ordet om sina produkter i Österrike.
Parallellt med lanseringen i Österrike fortsätter kartläggningen av fler europeiska marknader som kan bli aktuella framöver, såsom den tidigare aviserade tyska marknaden.
– Nu är det viktigt att vi skapar oss en klar bild av hur marknaden fungerar och hur vi möter kunderna på bästa sätt. Genom att dra lärdom av Österrike, kan vi höja expansionstakten och fortsätta etablera oss i fler länder. På Jula siktar vi alltid högre och vi ser enorma möjligheter att nå ut med vårt erbjudande i stora delar av Europa, kommenterar Jonas Järrenfors på Jula.