Nu växer dagligvaruhandeln – även online

Under oktober ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 5 procent, jämfört med samma månad 2023. Ökningen drivs av e-handeln där framför allt upphämtning i butik växt kraftigt, med 11 procent. Det visar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

– I oktober har försäljningen i dagligvaruhandeln ökat med 5,0 procent. Det är en tillväxtnivå vi inte har sett sedan maj, och det är positivt att volymerna nu börjar komma tillbaka i dagligvaruhandeln. Det kan vara ett tecken på att konsumenterna har anpassat sig till den nya prisnivå som speglar den högre kostnadsnivå som hela livsmedelskedjan nu har, kommenterar Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i oktober till 4,9 procent jämfört med samma månad i fjol. E-handeln ökade med 6,4 procent, där hemleverans ökade med 3,4 procent och upphämtning i butik ökade med hela 10,9 procent. I oktober förra året var det tvärtom e-handeln med hemleverans som växte starkast.

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen nådde upp till 4,4 procent i oktober, jämfört med 4,3 procent under samma månad 2023. Sett över tid har e-handelsförsäljningen ökat i fyra kvartal i rad.

– E-handel med upphämtning i butik fortsätter att driva e-handelsutvecklingen, som ser tillväxt för tionde månaden i rad. Hittills i år har e-handeln vuxit med 5,6 procent och e-handelsandelen uppgick i oktober till 4,4 procent, kommenterar Karin Brynell.

Tillväxten i e-handeln av dagligvaror gynnar även transportörerna som sköter leveranserna. En av dem är Gordon, som levererar för bl a Ica, Coop, Hemköp, Linas Matkasse och Hellofresh. Företaget har efter flera års letande äntligen fått till en ny kyl- och frysterminal i Uppsala.

Kalendereffekten för oktober beräknas till 0,9 procent. Justerat för kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 4,1 procent.