Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,8 procent under oktober 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Det är första gången på 1,5 år som försäljningstillväxten överskred prisinflationen – med 0,1 procent.
Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under oktober till 6,6 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 0,1 procent.
– Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln var i oktober positiv för första gången sedan i april 2022. Då volymerna är på samma nivå som under oktober månad i fjol indikerar detta att det förändrade konsumentbeteendet har stabiliserats, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i oktober till 6,9 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 4,6 procent. Hemleverans ökade med 6,7 procent och upphämtning i butik ökade med 1,6 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i oktober till 4,3 procent.
– E-handelstillväxten på 4,6 procent är högre än på länge. E-handelsandelen är dock lägre än för två år sedan, även om den under året har stabiliserats strax över 4 procent, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten beräknas till -0,2 procent för oktober. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,0 procent under oktober månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 0,4 procent.