Einrides första stora svenska laddstation invigd

Einride och Polar Structure, som tidigare i år tillkännagav ett samarbete för utbyggnad av laddningsinfrastruktur för tung transport, öppnar nu Sveriges första Einride Smartcharger Station i Rosersberg. “Visar vår syn på hur en laddstation ska se ut”, sa David Hallberg, chef för energi- och laddning hos Einride.

På onsdagen bjöd Einride och delägaren och samarbetspartnern Polar Structure in till invigningen av Einrides första “Smartcharger Station” i Rosersberg. Stationen är placerad på Järngatan 27 i Rosersberg och har totalt nio laddpunkter med dynamisk laddkapacitet upp till 800 kW, och har plats för laddning av upp till åtta lastbilar samtidigt. Laddstationen kan både erbjuda snabbladdning och laddning som kan ske över natten. På laddstationen finns en mysig liten kur och inomhus rastplats för chauffören under laddtiden.

– Det här är en viktig del av det transformationsprogram vi erbjuder kunder för att snabbt, enkelt och kostnadseffektivt kunna ställa om till intelligent, tung elektrisk transport. Vi är stolta över att göra den här satsningen tillsammans med Polar Structure och att stationen även kommer vara öppen för allmänheten, kommenterade Robert Falck, vd och grundare av Einride.

Tobias Emanuelsson, Robert Falck och Pia Berglund vid den nya laddstationen. Foto Klara Eriksson.

Bra läge för laddning

Einride kommer att stå för grundbeläggningen med trafiken för sina kunder: i Rosersberg inledningsvis Lidl, Postnord och Apotea, men stationen kommer sedan vara öppen för andra. Etableringen av Einride Smartcharger Stations delfinansieras av Klimatklivet och NextGenerationEU.

– Det här är ett bra logistikområde med mycket trafik, med bra avstånd till Stockholm och dess framtida begränsningar för dieseltrafik och för Polar Structure. Det är en kombination av efterfrågan, tillgång till land och nätkapacitet som behöver mötas för var vi väljer att etablera de här stationerna, sa David Hallgren, energi – och laddningschef på Einride. Han menar att Einride ser elektrifieringen i ett 20 års-perspektiv: dieseldrivna lastbilar kommer att förbjudas och ersättas av andra lösningar: som batteridrift.

– Det här är också en bra plats för de regionala flödena som kommer med tåg och sedan ska gå vidare till andra delar i regionen, och utgångspunkt för ex nattleveranser i innerstaden.

Planering viktig vid elektrifiering

Einride sköter redan idag longhaul-transporter åt Apotea och Postnord mellan Apoteas lager i Morgongåva och terminalområdet Rosersberg, liksom leveranserna till fem Lidl-butiker, från Rosersberg.

– Det här är den första större laddstationen i Sverige, vi har tre mindre sedan innan, och den visar vår syn på hur en laddstation ska se ut. Nästa kommer att öppna i Varberg 2024, berättar David Hallberg.

Robert Falck, vd och medgrundare Einride, poängterade vikten av planerbarheten för laddningen av tunga, eldrivna transporter – laddningen måste ske i samband med att chauffören tar sin rast och gärna i egen regi.

– Laddningen är grunden till lönsamheten i elektrifieringen av tunga transporter, den måste ske planerat och därför har Einride grundbeläggningen på stationen, sa Robert Falck.

Stora planer för Rosersberg

Tobias Emanuelsson, vd och grundare av Polar Structure, delägare i Einride och partner i laddprojektet, fanns med på plats och han berättade om den torrhamn som Polar Structure planerar i Rosersberg. Polar Structure köpte kombiterminalen av Train Alliance 2022 som nu är dotterbolag till Polar Structure och förvaltande bolag i Rosersberg. Tillsammans vill de bygga fler spår i Rosersberg för att utöka kapaciteten, och den pågående funktionsutredningen hos Trafikverket, som pågått “drygt 12 år” väntas bli kvar i dagarna. Därefter kan bolagen påbörja sina planer för att utöka godshanteringskapaciteten i Rosersberg.

– Vi har kommit väldigt långt på väg och nu är vi snart klara för att kunna bygga. Vår målsättning är att gå från 30 000 containrar på järnväg till kanske 700 000 – 800 000 containrar i ett första steg, säger Tobias Emanuelsson.

Ny hållbar godhubb

Polar Structure har förvärvat drygt 600 000 kvm mark kring kombiterminalen, som ska göras om till uppställningsytor för containrar. Kombiterminalen utökas så att den kan ta emot längre tåg och fler spår planeras.

– Vi vill ta emot tåg på 1000 meter, och förut har ett hinder för det varit att det saknas lok för så tunga tåg, men de kommer nu ifrån tyska Siemens, berättar Tobias Emanuelsson.

Polar Structure har liknande planer för hubbar för järnvägsburet containergods i Boden och Trelleborg och vill ha järnvägspendlar därifrån till Rosersberg. För Rosersberg är planen att detta ska bli en viktig hubb för en framtida hållbar containerhantering, där containrarna kommer med järnväg till Rosersberg från Göteborg, Trelleborg och från norra Sverige.

– Men allt gods kan ju inte gå på järnväg så därför är det jättebra att vi även elektrifierar vägransporterna, och det är glädjande att vi nu har öppnat den här laddstationen i Rosersberg och därigenom kan påskynda övergången till ett elektrifierat transportsystem, säger Tobias Emanuelsson.

Av Klara Eriksson