Einride och Lidl utökar samarbetet

Lidl var först ut med att testa Einrides självkörande elfordon T-Pod 2017, mellan lager och butik i Halmstad. Nu utvecklas samarbetet och det blir Einride som levererar till fem Stocksholmsbutiker, från lagret i Rosersberg.

Techföretaget Einride och livsmedelskedjan Lidl driftsätter nu ny, uppkopplad eltransport som bolagen utvecklat tillsammans sedan april förra året. Lanseringen är ett viktigt steg i det strategiska innovationssamarbete som företagen initierade 2017 för att elektrifiera och automatisera transport. 

En elektrisk lastbil som är försedd med Einrides mjukvara för styrning och övervakning rullar 324 km per dag och levererar dagligen till fem butiker i Stockholmsregionen från centrallagret i Rosersberg, i genomsnitt 104 pallar per butik.

– Vi ska vara branschledande för hållbara och helt fossilfria transporter till 2025. Ett viktigt steg på den resan är att vi nu driftsatt vårt första helt elektriska fordon. Det här är ett inledande steg i en större omställning och under de kommande åren hoppas vi kunna utöka andelen intelligenta, elektrisk leveranser kraftigt. Med de elektrifierade transporterna – i kombination med nya lösningar för samarbete, planering och digitalisering – räknar vi med att både kunna minska kostnader och miljöpåverkan, kommenterar Carl Ceder, logistikchef Lidl Sverige.

Lidl arbetar sedan tidigare med ett smart logistiksystem som har utgångspunkt i centraliserade lager. Dessutom fyller man varje lastbil till 93 procent vilket gör att livsmedelskedjan kan hålla nere antalet leveranser till endast en per dygn.

Autonomt på sikt

Initialt skulle Einride utveckla eldrivna, förarlösa fordon. Men eftersom regelverksändringar inom autonoma fordon tar tid har man valt att bredda affären till att erbjuda “logistiklösningar baserade på eldrift”. Bolaget skalar upp sin verksamhet kraftigt just nu, och har bland annat rekryterat logistikforskaren PO Arnäs. Planen är långsiktig, med 2025 som första stora milstolpe. Då ska en betydande andel av alla leveranser ske med elektriska fordon och förhoppningen är att en stor del dessutom kan ske utan någon förare.

–  Det här visar för branschen att omställningen mot mer hållbar och kostnadseffektiv frakt enkelt kan påbörjas redan idag. Tekniken finns och med Einrides mobilitetsplattform framtidssäkrar du dina leveranser med elektrisk och autonom transport. Vi är stolta över vårt strategiska partnerskap med Lidl som driver på innovation och bygger ett logistiksystem i världsklass, kommenterar Jonas Hernlund, kommersiell chef för Einride.

Einride är ett svenskt techföretag som utvecklar och tillhandahåller fraktlösningar med hjälp av elektriska och autonoma fordon, vilket leder övergången till mer hållbara och kostnadseffektiva transporter.

Men för att Einrides poddar inte bara ska vara elektriska utan även autonoma, krävs ett utbyggt 5G-nät i Sverige, liksom en lagstiftning som tillåter tester av autonoma fordon, vilket saknas i Sverige idag.

Bolaget grundades av Robert Falck, Linnéa Kornehed och Filip Lilja 2016 och var  först i världen med att köra elektrisk, självkörande lastbil på allmän väg i kommersiellt syfte.