Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya Farehamnen under måndagen den 9 september. “Flytten av hamnen möjliggjorde i sin tur en rad investeringar som gör att vi nu tar steget in i framtiden”, kommenterar Johan Sigurdsson (M), styrelseordförande Hallands Hamnar.
Efter år av planering, påbörjades byggnationerna i november 2021 och nu står den nya hamndelen redo att bli skogsindustrins port till världen.
– Det var planerna på att ge Varberg en ny stadsdel vid havet som gjorde att bygget av den nya hamnen blev av. Flytten av hamnen möjliggjorde i sin tur en rad investeringar som gör att vi nu tar steget in i framtiden, kommenterar Johan Sigurdsson (M), styrelseordförande Hallands Hamnar.
Den nya Farehamnen är en investering på drygt en halv miljard kronor och skapar förutsättningar för att driva en effektiv hamn i många år framåt. Hamnen har bland annat järnvägsspår nära kaj och stora lagringsytor. Dessutom planeras det för att införa digitaliserade lagersystem och hamnen är förberedd för att kunna ta emot fartyg som drivs på el.
– Den omfattande infrastrukturen för laddning av elfordon, kommer att gynna både våra kunders fartyg och fordon och vår egen maskinpark, kommenterar Carl-Henrik Hägg, vd Hallands Hamnar.
Farehamnen är idag en stor aktör för skogsindustrin, men siktar nu ännu högre och vill bli Europas modernaste skogshamn. Sverige är idag den sjätte största producenten av sågade trävaror i världen och exporterade 1,4 miljoner kubikmeter sågade trävaror under 2023. Storbritannien och USA tillhör de länder som importerar mest. Av den svenska exporten av sågade barrträvaror till USA och Storbritannien går mer än en tredjedel via Farehamnen i Varberg.
– Vi har i och med våra nya tekniska förutsättningar i Farehamnen stärkt vår position som Sveriges ledande skogshamn. Nu siktar vi ännu högre och vill bli Europas modernaste skogshamn, kommenterar Carl-Henrik Hägg.