I vår inviger Adlibris sitt nya, automatiserade lager i Morgongåva, men nu meddelar bokjätten att man varslar 130 av de 195 anställda på lagret. Det är en effektivisering av e-handelslogistiken genom utökade automationslösningar, gör att antalet fast anställda lagerarbetare nu minskar drastiskt.
Artikeln har uppdaterats
E-handlaren Adlibris, som framförallt säljer böcker, grundades för 1997 av Pär Svärdson, nuvarande vd för Apotea, och omsatte 1,8 miljarder 2023. Bolaget har under hela tiden haft sin logistik i Morgongåva Företagspark: 2018 fick man tillgång till 6 000 kvm nybyggt lager i parken, men behöll även sina lagerytor i en äldre industrifastighet intill. Hanteringen sker främst manuellt, dock finns det en del ban- och packautomation.
För några år sedan, runt 2017–2018 satsade Adlibris på ett utökat sortiment, med andra produkter över böcker, men det ledde till logistiska problem: böcker är ett behändigt e-handelssortiment, lätta att förpacka och i ungefär samma storlek, vilket inte blir fallet när man börjar sälja leksaker.
– Runt 2017-2018 var det en hel del problem då vi breddat sortimentet och sålde bland annat mattor och barnvagnar och det gick inte med en logistik gjord för böcker. Idag säljer vi bara produkter som vi kan hantera förpackningsmässigt, har Jonas Karlén, vd för Adlibris, sagt i en intervju med Dagens Logistik.
Nytt lager till våren
I vår blir det dock annorlunda: Hösten 2023 tecknade Adlibris ett 10-årigt hyresavtal med Företagsparken i Morgongåva för nya lokaler: då bygger företagsparken ytterligare 11 000 kvm åt Adlibris, som därigenom får ett nytt, modernt sammanbyggt lager på 17 000 kvm – med flera automationslösningar.
Därigenom följer Adlibris en annan Svärdson-grundad e-handel i spåren: Apotea. Pär Svärdson gick från övervägande manuell hantering till att gå “all in” på automation i sitt nya lager i Varberg – vilket är möjligt om man har ett hyfsat storleksmässigt och hanteringsmässigt homogent sortiment – vilket Adlibris har idag.
I vintras gick Adlibris ut med besked om vilka automationslösningar man valt till det nya lagret: Förutom att man fortsätter med de tidigare leverantörerna SGA (bansystem) och Nöjd AB (packautomation), har Adlibris valt att teckna avtal med Element Logic för en robotlagerlösning: Autostore-anläggningen man beställt har 60 000 lådor 150 robotar, 37 portar och en kapacitet på 4 300 orderrader i timmen, och ska tas i drift i mars 2025.
Varslar stort på lagret
I fredags blev det känt att Adlibris varslat 130 av 194 anställda på lagret, orsaken till storvarslet inom logistiken handlar om moderniseringen av e-handelslogistiken:
– Adlibris investerar just nu i en ny byggnad och en automatisering av logistiken i Morgongåva. Investeringen är en satsning för att framtidssäkra vår konkurrenskraft och kunna fortsätta vara en av de ledande e-handlarna i Norden. Dagens arbetssätt är till stor del manuella och därför berör varslet upp till 130 medarbetare. Vi har valt att behålla bemanningen i egen regi och på så vis ha kvar den lokala förankringen i Morgongåva, den är viktig för oss. Vi vill fortsätta bidra i utvecklingen av Morgongåva som ett av Sveriges viktigaste e-handelscenter, kommenterar Jonas Karlén, vd Adlibris, per mejl till Dagens Logistik.
Minskad omsättning
Att automatisera innebär inte per automatik att personal varslas: ofta sker automationssatsningen i stark tillväxt och personalen behövs även framåt, men med annan kompetens och i andra roller. Adlibris har däremot de senaste åren två åren sett minskad omsättning, och nu är man “tillbaka” på pre-pandemiska nivåer, 1,8 miljarder SEK, vilket var där man låg omsättningsmässigt 2019. Jonas Karlén menar dock inte att det är fel tajming för en omfattande logistiksatsning.
– Att investera i ett nytt lager och en automationslösning är Adlibris största enskilda investering någonsin. Det är en mycket långsiktig investering och planeringen påbörjades för länge sedan. Att vissa av de större kliven tas nu kan nog vara fördelaktigt då det inte pågår lika många stora investeringar från andra e-handlare och vi får därför ännu större fokus från våra leverantörer, menar Jonas Karlén.
– Vi har dimensionerat den nya logistiken utifrån scenarios på kort och lång sikt och upplever att vi ligger rimligt till.
Hur planerar ni framåt, hoppas ni kunna återanställa eller utöka lagerpersonalen på sikt?
– Nu planerar vi utifrån de förutsättningar vi känner till kring automationen och försäljningen. Vår förhoppning framåt är självklart att vi ska kunna växa, men det får vi återkomma till när vi har kommit längre fram.
Före varslet arbetade totalt 238 inom logistiken i Morgongåva, siffran innefattar både tjänstemän och arbetare.
Av Klara Eriksson