Sjöfart: Stämpelskatten slopas

Regeringen föreslår i den kommande budgetpropositionen att den så kallade stämpelskatten slopas för att öka konkurrenskraften i svensk sjöfart och locka fler till att flagga svenskt. Det föreslås också ett bareboat-register som ska underlätta in- och uthyrning av obemannade skepp.

I januari lämnade regeringens utredare Rikard Engström över sin utredning där han föreslår flera åtgärder för att stärka konkurrenskraften och beredskapen i svensk sjöfart. Den viktigaste åtgärden vore att ta bort stämpelskatten för beviljande av ansökan om inteckning i skepp. Skatten uppgår till 0,4 procent av det intecknade beloppet.

Svenska rederier har i flera fall valt att registrera fartyg i andra länder, som flera av våra grannländer, på grund av att där inte finns någon motsvarande stämpelskatt. Nu går regeringen vidare med förslaget i den kommande budgetpropositionen för 2025, där stämpelskatten föreslås slopas per den 1 juli 2025.

Man vill också underlätta för svenska rederier att hyra in och ut obemannade fartyg, då dagens regler försvårar organiseringen av verksamheten. Under 2025 ska det beslutas om en proposition med förslag till ändringar i regelverket. Då föreslås också att Transportstyrelsen tillförs medel så att en skeppslegodel (bareboat charter) kan läggas till fartygsregistret hos myndigheten. Anslaget utökas med 7 miljoner kronor 2025 samt 1 miljon kronor från och med 2026.

– Regeringen arbetar för att öka svensk sjöfarts konkurrenskraft och göra det lättare för rederierna. Slopad stämpelskatt och regeländringar för in- och uthyrning kan bidra till fler svenskregistrerade fartyg. Det kan i sin tur också underlätta planeringen för att tillgodose statens behov av fartyg i händelse av krig eller krigsfara och är dessutom positivt för sysselsättningen för svenska sjömän, kommenterar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Välkomnas av Svensk Sjöfart

På Branschorganisationen Svensk Sjöfart ser man positivt på satsningarna att öka den svenska sjöfartens konkurrenskraft.

– Vi välkomnar beskedet att redan från 1 juli 2025 ta bort stämpelskatten som innebär en stor konkurrensnackdel för det svenska registret och fördyrar miljöinvesteringar på svenska fartyg. Beskedet tillsammans med införandet av ett så kallat bareboatregister innebär att fler rederier kan välja att registrera sina fartyg i Sverige. Det sänder väldigt positiva signaler, inte minst till de rederier som gör stora satsningar på nya klimatsmarta fartyg, kommenterar Anders Hermansson, vd Svensk Sjöfart.