Regeringens utredare Rikard Engström föreslår att stämpelskatten ska tas bort för att locka fler rederier att flagga svenskt, vilket skulle stärka svensk beredskap. Samtidigt föreslår han flera ändringar i tonnageskatten.
I somras utsåg regeringen Trafikverkets Rikard Engström att utreda hur fler rederier ska lockas att flagga svenskt. Detta gjordes för att stärka svensk beredskap, särskilt efter Rysslands invasion av Ukraina och ett eventuellt framtida svenskt inträde i Nato.
Nu har Rikard Engström lämnat över sin utredning där han föreslår att stämpelskatten för beviljande av ansökan om inteckning i skepp avskaffas. Då flera grannländer, där svenska rederier valt att registrera sina skepp, inte har en motsvarande stämpelskatt kan det öka konkurrenskraften för svenska fartyg.
Han föreslår också flera förändringar i syfte att utveckla tonnagebeskattningssystemet, vilka ska göra det möjligt för flera typer av sjöfart att använda svensk tonnageskatt.
– Jag är angelägen om att svensk sjöfarts konkurrenskraft stärks och att vi får fler svenskflaggade fartyg. Det var syftet med att utredningen tillsattes och det är inte minst viktigt för att öka vår beredskap. Vi kommer nu analysera utredningens förslag och se hur de kan bidra till en sådan utveckling, kommenterar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Svensk Sjöfart välkomnar förslagen
– Överlag finns flera bra förslag i utredningen, även om det är svårt att se hur dessa konkret kommer att fungera innan fullödiga författningsförslag tagits fram. I stort är det dock mycket välkommet att utredningen lämnar flera konkreta förslag för att stärka förutsättningarna för den svenska sjöfartsnäringen, kommenterar Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart.
Branschen har under utredningsarbetet spelat in ytterligare justeringsförslag för att säkerställa likvärdiga näringsvillkor i Sverige som konkurrerande grannländer, men dessa finns inte med i det aktuella förslaget.
– Utredningens förslag löser vissa av de saker som krävs för att svensk flagg ska vara ett konkurrenskraftigt alternativ, men ytterligare åtgärder behövs för att bidra till att stärka förutsättningarna för den svenskflaggade handelsflottan. Inte minst måste ett fortsatt arbete med andra angelägna frågor ske för den svenska sjöfarten. Där återfinns främst återställande av nettomodellen och att säkerställa att denna kan användas av alla typer av sjöfart. Vi ser också fram emot det pågående arbetet med införandet av ett svenskt bareboatregister som kommer att stärka förutsättningarna för svenskt fartygsägande, kommenterar Camilla Åberg Linder, näringspolitisk expert på Svensk Sjöfart.