Butikernas roll ska skifta och bli mer av e-handelsnav: ”Vi har en enorm resurs i form av vårt fysiska butiksnät” säger H&M:s tillträdande vd Helena Helmersson till Financial Times.
H&M:s nya ledarskap smider planer för att anpassa kedjan för digital tillväxt genom att uppgradera 5 000 av sina butiker till e-handelsnav.
– En av de mest spännande faktorerna att följa framöver är hur vi ser på fysiska butiker i relation till den allt snabbare digitaliseringen. Vi har en enorm resurs i form av vårt fysiska butiksnät. Det handlar om vad vi gör med det, säger Helena Helmersson till Financial Times.
E-handeln slår hårt mot traditionella kedjor, med dyra lokalhyror och en logistikapparat som utvecklats för att försörja dessa. H&M är inget undantag. Samtidigt har man fortsatt att öppna hundratals butiker.
Under Karl-Johan Perssons ledning ökade antalet butiker med 150 procent, men i år väntas trenden vända. Under 2020 planerar H&M att öppna 200 butiker – främst i tillväxtländer. Samtidigt planerar man att stänga 175 butiker i Europa och Nordamerika vilket ger en nettotillväxt på 25 vilket är den lägsta siffran på många år.
– Vi tror fortfarande på fysiska butiker, men vi vill göra dem mer inspirerande och enklare att handla i. Därför genomför vi tester för att göra butikerna mer attraktiva, säger tillträdande styrelseordföranden Karl-Johan Persson till Financial Times.