Beslut om flexiblare utbildning till sjöbefäl

Regeringen har beslutat om en förordningsändring som ska ge fler möjlighet att få behörigheten fartygsbefäl klass VII. Ändringen innebär att den 36 månader långa däcktjänstgöringen får ersättas av en kortare handledd fartygsförlagd utbildning. Beslutet välkomnas av Föreningen Svensk Sjöfart som ser en bättre kompetensförsörjning framför sig.

Catena i shoppartagen

Igår meddelade Catena att man planerar en nyemission på närmare 2,1 miljarder SEK, pengar man ska använda till att shoppa mer logistik. “Vår markbank är ganska stor, så vi tittar främst på att förvärva fastigheter med ett befintligt kassaflöde, och framförallt längs västkusten från Göteborg och ner till Danmark, berättade Catenas vd Jörgen Eriksson vid den officiella invigningen av Logistikposition Ramlösa idag.

Instabee halverar förlusten

Investeringsbolaget Creades, delägare i bl a Instabee och Apotea publicerde på onsdagen 13 mars sin årsredovisning för 2023. I denna värderas Instabee ner med 52 procent, men redovisningen visar samtidigt att Instabee halverade förlusten 2023. “En viktig målsättning för året är att uppnå positiva kassaflöden och lönsamhet och att från den nivån växa vidare inom och utanför den nordiska huvudmarknaden.” skriver Creades vd John Hedberg i sin kommentar till årsredovisningen.

TPL eller 3PL? Språkpolisen har ordet

KRÖNIKA: Varje år sedan gör Dagens Logistik av den en kartläggning av den så kallade TPL-branschen. Men vad är TPL egentligen?  Och är det någon skillnad på TPL och alla andra PL-begrepp som far runt: 2PL, 3PL, 4PL, 7PL… Med risk för att röra upp heta känslor så förklarar DLs Hilda Hultén varför tredjepartslogistik bör förkortas TPL på svenska.