Nytt transitlager för skogsprodukter i Göteborgs hamn

Exporten av skogsprodukter över Göteborgs Roro-terminal till Europa ökar. För att möta efterfrågan har Gothenburg Roro terminal investerat i ett väderskyddat transitlager på 6 000 kvm som döpts till ”Pappersrullen”.

I Gothenburg RoRo Terminal ökar behovet för utlastning av kartong, papper och massa stort, vilket bland annat beror på kapacitetsbrister på land. En av de svenska skogsindustriaktörer som flyttat stora volymer till terminalen på senare tid är Billerud som nu ökar från 80 000 till 280 000 ton utskeppad kartong och massa via terminalen.

För att möta den ökade efterfrågan har roro-hamnen investerat i väderskyddad transitlagring och skapat ett kvalitativt, hållbart koncept som ökat kapaciteten och minskat ledtiderna från Sverige till Europa från 23 till 14 dagar.

– I september fick vi i gång vårt nya väderskyddade transitlager på 6000 kvadratmeter som vi döpt till ”Pappersrullen”. Det är ett komplement till vår befintliga anläggning Paper Logistics Center som ökar vår kapacitet att mellanlagra högkvalitativa skogsprodukter väderskyddat i väntan på lastning, kommenterar David Wallgren, Senior Business Development Manager på Gothenburg RoRo Terminal.

– Samtidigt har vi tillsammans med DFDS kunnat spetsa till vår produkt med en totallösning från bruk till slutkund som är väldigt uppskattad, där Gothenburg RoRo Terminal verkligen sammanlänkar Sverige och Europa.

Från 80 000 ton till 280 000 ton

Gothenburg RoRo Terminal driftar Göteborgs Hamns största roroterminal och hanterar merparten av det rullande gods som skeppas mellan hamnen och Europa. Terminalen har en integrerad kombiterminal och järnväg som sträcker sig hela vägen in i terminalens väderskyddade omlastningscentraler. Från teminalens sju kajlägen har man totalt fem avgångar i veckan till Immingham UK, sex avgångar i veckan mot Gent och fyra avgångar i veckan mot Zeebrügge.

– Dels är det ju i grunden hållbart att transportera stora volymer genom kombinationen järnväg/fartyg, och ännu mer så när fartygen i sig är bränslesnåla och elanslutna vid kaj som här i Göteborg. På sjön finns heller inga flaskhalsar på samma sätt som på land vilket ökar tillförlitligheten. Totalt sett är det ett mycket kvalitativt upplägg som Gothenburg RoRo Terminal erbjuder, anser Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB: