Ökade investeringar i logistikinnovation

En färsk studie från Descartes visar att en majoritet av företagen i transport- och logistiknäringen planerar att öka sina investeringar inom innovation, trots ett tufft ekonomiskt läge. “Det är tydligt att de digitala hoten mot företagens transport- och logistikkedjor är en stark motivator för förändring” kommenterar Chris Jones på Descartes.

TA-systemleverantören Descartes studie bygger på svar från 1 000 chefer inom transport och logistik i Nordamerika och Europa. Resultaten visar att närmare 60 procent av de svarande har ökat sina investeringar i innovation de senaste två åren, och för de kommande åren är den siffran 65 procent.

– Det är tydligt att transport- och logistiknäringen har ett fortsatt starkt fokus på utveckling. Skälen till detta är flera, men 37 procent anger att det främst handlar om att sänka kostnaderna. Lika många svarar att syftet är att öka pålitligheten i leveranskedjorna, kommenterar Chris Jones, EVP, Industry and Services på Descartes, som utvecklar lösningar inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering med huvudkontor i Waterloo, Kanada och nordiskt huvudkontor i Malmö.

Norden upplever sig före

Hälften av studiens nordiska respondenter upplever att deras satsning på innovation ligger före konkurrenterna. Exempel på innovation som respondenterna uppger att företagen jobbar med är machine learning, AI och dataanalys.

– Den kraftigt ökande mängden IT-attacker som pågår i omvärlden har fått fler än var tredje företag att öka takten på sitt utveklingsarbete. Det är tydligt att de digitala hoten mot företagens transport- och logistikkedjor är en stark motivator för förändring, kommenterar Chris Jones.

Samtidigt visar studien att 87 procent upplever någon form av interna hinder när det kommer till innovation och satsning på utveckling. Skälen för detta anges bland annat vara företagets mognad kopplat till dessa frågor, otydlighet i vilken effekt en satsning på innovation skulle få och en tveksam inställning till om det är värt de upplevda riskerna för att skapa nytta för företaget.

Omvärldsfaktorer som har upplevts som hinder för innovationsarbete är Covid-19 bakåt i tiden, och framöver den stigande inflationen.