Svenska WMS-leverantören Nyce Logic växer i Europa: Under 2022 öppnade bolaget kontor i Holland, där teamet ska växa till åtta personer under året och två nya kunder implementeras under våren. “Vi räknar med att öka vår personalstyrka med 40 procent under 2023” berättar Sverige-chefen Peter Johansson.
Nyce Logic grundades 1998 samhället Nittorp utanför Borås, och har idag 50 anställda och ett 60-tal kunder i främst Skandinavien, bland dem DHL, Postnord TPL, Apotek Hjärtat, Bonver Logistics, Cellbes och Bubbleroom. 2018 köptes bolaget av systemjätten Visma och sedan några år är bolaget en del av Extenda Retail, som ägs av den amerikanska kapitalförvaltaren STG. Nyce Logics lagerhanteringssystem (WMS) är utvecklat för att hantera tredjepartslogistik, men kunderna finns även inom andra segment.
– Systemet utvecklades från början med idén att om man klarar TPL så klarar man allt; TPL är ofta mer ombytligt och komplicerat än annan lagerverksamhet, berättar Peter Johansson, som har titeln “Head of Nyce Logic”.
Han har en bakgrund inom affärsutveckling och sälj i branschen, närmast från Stena Line, och anslöt till Nyce Logic för två år sedan.
– Det var i den vevan som vi tittade på marknaden, produkten och organisationen och insåg att bolaget var redo för nästa steg, att det var dags att växa till att bli en internationell WMS-aktör.
Bolaget var redo för nästa steg, det var dags att växa till att bli en internationell aktör
Nytt kontor i Holland
Under 2022 flyttade Nyce Logic sitt huvudkontor från Nittorp till centrala Göteborg, ett sätt att underlätta en internationell expansion och att hitta rätt kompetens. Och våren 2022 öppnade bolaget även kontor i Holland.
– Holland är på många sätt det logistiska navet i Europa och har en väldigt stor TPL-marknad. Dessutom är det kulturellt ganska likt Skandinavien, så det kändes naturligt att etablera kontoret där. I dagsläget har vi ett mindre team i Holland och kontoret är samlokaliserat och delar resurser med Extenda. Målet är att utöka till åtta personer under året och få till ett komplett team lokalt, med säljare, projektledning, servicetekniker och applikationskonsulter.
Sedan kontoret öppnade har bolaget fått sina två första kunder utanför Skandinavien; dels en stor holländsk TPL-aktör med omkring 15 lager runtom i Europa, dels bolaget ESTG, som distribuerar produkter inom hållbar energi, som solpaneler, ladd-utrustning och LED-belysning.
– Satsningen på att växa internationellt går jättebra, vi har precis gått live med systemet på ESTGs lager och under våren kommer fler lager att tas i drift hos våra nya kunder.
Växande marknad
Nyce Logic har inte släppt sina årssiffror för 2022 än, men enligt Peter Johansson hade bolaget en “rejäl tillväxt” med gott och väl tvåsiffriga tillväxttal under året. Enligt honom pågår just nu ett också skifte i TPL-branschen.
– Vi ser att väldigt många TPL-are befinner sig i en förändringsfas, dels sitter många med gamla system som anpassats för deras verksamhet under många år men som blivit daterade, och bolagen inser nu att de begränsas och behöver uppgradera sina system till nyare teknologi för att klara av att leverera den kvalitet som kunderna kräver. Sedan är TPL en bransch med tuff konkurrens, där teknologin spelar en allt större roll för att bibehålla och utöka sina marginaler. Vi ser också ett generationsskifte i många bolag, där de som kommer in är mer vana vid och mottagliga för ny teknologi.
De stora utmaningarna är att få logistik och IT att samspela, och att bygga en stabil teknisk plattform som klarar det alltmer diversifierade aktörslandskapet.
– De främsta utmaningarna branschen har gäller integration, det kommer hela tiden nya spelare med allt från e-handelsplattformar till nya automationssystem som WMS-systemet behöver samspela med. Vi var tidiga in i att anpassa vårt system till nya teknologier, något vi har en fördel av idag. Men integrationer är en ständigt pågående utveckling.
Det kommer hela tiden nya spelare med allt från e-handelsplattformar till nya automationssystem, som WMS-systemet behöver samspela med
Att det råder lågkonjunktur just nu märks, samtidigt är marknadstillväxten framåt fortsatt stor.
– Processerna tar lite längre tid just nu, samtidigt satsar många stora TPL-aktörer på att gasa sig igenom krisen. Vi räknar med att behöva öka vår personalstyrka med 40 procent från 50 till 70 personer under 2023. Vi växer bolaget och har massor på gång framåt.
Av Hilda Hultén