Orio vill bygga logistikpark i Nyköping

Orio sitter på en gigantisk tomt med en riktigt trevlig detaljplan i Arnö, Nyköping, det går att bygga en fastighet som är upp till 30 meter hög ända ut till tomtgränsen på den 540 000 kvm stora tomten. Nu vill Orio Logistics utveckla marken. 

Orio Logistics huserar i Saabs gamla reservdelslager i Arnö, några kilometer från E4:an, i Nyköpings kommun på väg mot Oxelösunds hamn. Nu har bolagets ledning kommit fram till att det är dags att utveckla den stora tomt man sitter på i Arnö – och letar efter hugade samarbetspartners, 

– Vi tror att den här tomten både skulle kunna passa för ett riktigt stort, kanske automatiserat centrallager, eller för flera mindre aktörer. Det är ju ganska unikt med detaljplan som tillåter både en höjd på 30 meter och bygge ända till tomtgränsen, säger Jonas Nilsson, Head of Orio Logistics. 

Orios Nyköpingstomt. Foto Orio.

“Utmärkt logistikläge”

På SAAB-tiden var godsflödena stora till och från Arnö. Att bygga upp en logistikpark på området skulle även vara en vinst för Orio Logistics eftersom man då skulle kunna nå skaleffekter i avtal med transportörer som kan hämta oftare etc, samt även möjliggöra att attrahera ytterligare kategorier av kunder för sin TPL tjänst. 

– Nyköping är ju ett utmärkt logistikläge, det ligger nästan bättre till än Eskilstuna och Örebro. Det var ju ingen slump att Saab valde Nyköping en gång i tiden, säger Jonas Nilsson. 

Och marknadsläget kunde ju knappast vara bättre. Tillsammans med en rådgivare har företaget nu tagit fram “grovskisser” på vad som skulle kunna byggas på området, där redan det egna 57 000 kvm stora lagret står. 

Jonas Nilson. Foto Orio.

– Vi har samtalat med ett antal fastighetsaktörer och kommer att fatta beslut under våren, det kan också handla om flera samarbetspartners. 

Kommunen är också med på tåget och villig att samarbeta i frågor som kompetensförsörjning och utbildningar, etc. och utbyggnaden av Ostlänken öppnar också för förbättrad godskapacitet. 

Agria ny TPL-kund

Orio är sprunget ur Saab Automobiles reservdelsbolag, Saab Parts, och Orio Logistics grundades för tre år sedan, för att bygga på TPL-verksamheten. Idag har man drygt 20 kunder. 

– Vi har ju jobbat med det här i några år nu och haft en mycket positiv utveckling med flera kända varumärken. Nyligen gjorde vi vår största affär hittills, både omsättningsmässigt och i bredden på tjänsterna med Agria Djurförsäkring. 

Agria Djurförsäkring har en webbshop med kvalitetssäkrade produkter och samarbetet innebär att Orio Logistics tar ansvar för Agrias lagerhantering samt säkerställer att rätt transportlösningar säkrar leveransen till Agrias kunder i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Frankrike och England. I samarbetet ingår även att Orio hanterar intern kundtjänst kring logistiken samt ett antal värdeskapande tilläggstjänster. 

– Vi sköter inte bara plock och pack utan även de administrativa bitarna, som webbshopen, så det är ett brett uppdrag. 

Idag arbetar drygt 75 på Orio Logistics i Nyköping – som då även sköter reservdelslogistiken åt Orio Parts (som förser de ännu rullande Saab-bilarna med reservdelar). 

Tidigare skötte man även Opels reservdelslager i Sverige, men i o m att Opel blev uppköpt av PSA-gruppen så förlorade man den affären. 

– Jag var nere på flera möten i Tyskland, och försökte vinna över hela kakan, men det gick  inte, vilket jag kan förstå, PSA ville köra detta i sina befintliga upplägg för andra bilmärken, berättar Jonas Nilsson. 

Totalt har Orio drygt 120 anställda i Sverige. 

Av Klara Eriksson