Transportföretagen har släppt sitt paketindex som visar hur utvecklingen inom e-handelsleveranser gått det senaste kvartalet. Den senaste rapporten för början av 2024 visar på en pakettillväxt i volym på 9,5 procent första kvartalet – men utlandspaketen ökade med hela 46,1 procent.
Paketindex tas fram av Transportföretagen i syfte att tillhandahålla trovärdig och kvalitetssäkrad statistik över leveranser inom e-handeln i Sverige sett till volymer, utveckling och trender. Paketindex baseras till största del på statistik som rapporteras in från transportörer och kompletteras med uppskattningar i syfte att
spegla alla leveranser inom e-handeln i Sverige. Paketindex publiceras kvartalsvis.
48 miljoner e-handelspaket
Paketindex för kvartal 1 2024 visar på en tillväxt av e-handelspaket och större varuförsändelsen kvartal 1 2024. 48,2 miljoner paket sändes från e-handlare till privatpersoner i Sverige, varav 0,4 miljoner var större varuförsändelser och resterande del utgjordes av e-handelspaket upp till 20 kg. Det var 4,2 miljoner fler än samma kvartal 2023. Den totala paketvolymen (e-handelspaket och större varuförsändelser) ökade med 9,5 procent under kvartalet.
Utlandspaketen drev tillväxten
Utlandspaket drev tillväxten. Under första kvartalet levererades 9,8 miljoner paket från utländska e-handlare – 3 miljoner fler än under samma period förra året. Svenskarna klickar hem allt fler prylar från kinesiska lågprissajter som Temu och Shein. Temus svenska sajt har nu runt 200 000 organiska besökare i månaden, vilket är en dubblering på 5 månader, enligt e-handel.se.
Vikande andel returer
Andelen paket som levererades hem ökade från 43 till 45 procent mellan 2022 och 2023, enligt rapporten, andelen som levererade till utlämningsställe minskade samtidigt från 46 till 43 procent. Paketskåpen ökade med en procent mellan 2022 och 2023, från 11 till 12 procents andel av leveranserna.
En vikande trend har setts i returerna under det senaste året. Denna utveckling fortsatte under första kvartalet då 10,3 procent av paketen returnerades, vilket kan jämföras med en returgrad på 12,0 procent för ett år sedan.
Allra flest returer sker inom mode-handel, som haft det tufft under lågkonjunkturen, och det liksom konkurrensen från kinesiska aktörer dit konsumenterna troligtvis inte returnerar i samma utsträckning, skulle kunna ligga bakom den vikande returgraden. Hälsa och skönhet är de segment som ökar inom den inrikes e-handeln, och där är returgraden låg.
Av Klara Eriksson