Paketindex: Stark ökning av utlandspaket

Antalet paket från utlandet till svenska konsumenter har ökat dubbelt så mycket som de inhemska paketen hittills i år. Kvartal 3 låg tillväxten på utlandspaket på hela 29,3 procent, medan paketvolymerna totalt hade en tillväxt på 9,2 procent samma kvartal. Det visar Transportföretagens Paketindex för tredje kvartalet.

Under tredje kvartalet skickades 45 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige, 7,2 miljoner av dem kom från utlandet. Det är en ökning av paketen totalt sett med 9,2 procent i jämförelse med samma period föregående år, där utlandspaketen ökade med hela 29,3 procent. Totalt över året har paketvolymerna ökat med 7,1 procent.

Fler utlandspaket

Antalet paket från utlandet ökar starkt, och har ökat fyra kvartal i rad – det senaste kvartalet med så mycket som 29,3 procent. 15,9 procent av e-handelspaketen kom från utlandet under tredje kvartalet. Hittills i år har utlandspaketen växt i dubbelt så stark takt som de inhemska paketen.

“En delförklaring kan vara att svenskarna handlar mer från utländska e-handlare med prisfokus. Ett exempel på en sådan aktör är den kinesiska e-handelsplattformen Temu som etablerades i Sverige under sommaren och var den mest nedladdade appen i augusti.” skriver Transportföretagen.

Kinesiska Temu har bombarderat svenska sociala medier med reklam för varor med sjukligt låga priser, vilket till exempel uppmärksammats av E-handel.se.

Färre returer under tredje kvartalet

Hemleveranserna återtar mark efter pandemin och ökade med 16,4 procent under tredje kvartalet medan antalet paket som levererades till utlämningsställen minskade med 1,2 procent. Utlämningsställets andel av leveranserna fortsätter att minska.

Det senaste året har e-handelns returer uppmärksammats. Under tredje kvartalet minskade antalet returer med 9,1 procent i jämförelse med föregående år. Totalt returnerades cirka 5 miljoner e-handelspaket, vilket är det lägst uppmätta antalet returer sedan 2021. Returgraden ligger däremot konstant på runt 11–12 procent.

– Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där allt fler väljer att handla på nätet. Returer är en naturlig del av handeln, men vi ser positivt på att returerna ser ut att bli färre under 2023. Här är en delförklaring att flera e-handlare har börjat ta betalt för dessa, säger Tina Thorsell i en avslutande kommentar.

Av Klara Eriksson