Pinpointer vill optimera fyllnadsgraden av byggmassor

Det svenska techbolaget Pinpointer lanserar en helt ny funktion inom sitt erbjudande för uppföljning av byggtransporter. Med den nya funktionen får användare information om fyllnadsgrad av massor i transporter, vilket kan leda till bättre fyllnadsgrad med färre transporter och högre effektivitet.

Under år 2020 stod bygg- och fastighetssektorn för 21 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, enligt Boverket. Trafikverket har också konstaterat att inrikes transporter i Sverige står för ca en tredjedel, varav 90 procent kommer från vägtransporter. Nu vill det svenska techbolaget Pinpointer hjälpa till att minska utsläppen från transporter i byggsektorn genom ett nytt verktyg inriktat på fyllnadsgrad av massor. I ett av de första byggprojekten som testat den nya funktionen visar data att fyllnadsgraden varierar mellan 30 och 110 procent.

– Det finns en stor förbättringspotential när det kommer till transporters fyllnadsgrad, men det har inte tidigare funnits något enkelt sätt att få denna information. Med hjälp av vår digitala tjänst vill vi skapa rätt förutsättningar för branschen att göra uppföljning i sina projekt, bland annat kring fyllnadsgraden, för att kunna minska sin klimatpåverkan. Vi tror att det här är något som på riktigt kan bidra till en mer hållbar masshantering, kommenterar Joakim Klintred, grundare och vd för Pinpointer.

Pinpointer är ett svenskt techbolag som har en oberoende digital tjänst som siktar på att möjliggöra en mer hållbar masshantering. Överskott av massor matchas mot ett nätverk av mottagare i Sverige, där hänsyn tas till transportsträcka, pris och miljökrav.

När ett lass tippas uppger lastbilschauffören lastens vikt och sitt fordons lastkapacitet för den aktuella transportsträckan i Pinpointers mobilapp. Sedan beräknas fyllnadsgraden som sedan sparas med all rådata i den digitala tjänsten. Där kan användare analysera, följa upp och bearbeta datan för att optimera sina framtida transporter.