I avsnitt 20 av podcasten ”Logistik Överallt” gästas Tea Grbic och Åsa Leander av Johannes Cullberg, grundare och vd för Paradiset. Själv beskriver han sig som frustrationsentreprenör. Avsnittet fokuserar på entreprenörskap, omställning från fysiska butiker till e-handel och logistikens roll för framgång.
Matvarukedjan Paradiset drabbades hårt i början av pandemin 2020 genom en kraschad finansiering och konkurs. Några månader senare återuppstod varumärket – Paradiset 2.0 – i form av en nätbaserad medlemsklubb för hållbar och hälsosam mat.
Hur ställer man om fysiska butiker till e-handel? Vilken är logistikens roll?
– Man måste förstå logistik, i alla fall till viss del, om man ska syssla med dagligvaruhandel. I gamla Paradiset hade vi ett organiserat kaos. Det är den stora nackdelen med att vara så liten. Då måste du jobba med butikslogistik och direktleveranser. Det är en utmaning när man som vi hade 140 leverantörer, säger Johannes i podden.
– En av de viktigaste lärdomarna jag har sett i dagligvaruhandel på nätet är att gör man inte rätt i logistikhanteringen kommer det att göra ont och kosta oerhört mycket pengar. Fram tills dess att du blir så pass stor att du kan börja jobba med robotlager har du svårt att nå lönsamhet. Vi bestämde oss därför tidigt att jobba med en av de bästa aktörerna i branschen i en tredejpartslogistiklösning. Vi har duktiga logistikpersoner men de får kravställa mot tredjepartslogistikern, fortsätter Johannes.
Hur ser utvecklingen och framtiden ut för Paradiset 2.0 enligt Johannes?
– Vi vill ge bolaget de bästa förutsättningarna att växa på egen hand. Vis av erfarenheten försöker vi hellre springa ett maraton än att sprinta. Ett hållbart lönsamt maraton är roligare än en olönsam sprint, säger Johannes.
Vad behövs för att bli framgångsrik som entreprenör framöver då?
– Man måste vara väldigt duktig på att sälja och ha laserfokus på lönsamhet. Man måste också förstå, vad händer och vad är möjligheterna med digitalisering. Ska du bli riktigt framgångsrik, då måste du vara en disruptör och se när ett skifte håller på att hända. I dagligvarubranschen ser man ju att det är inte Ica som kommer vara störst, bäst och vackrast om tio år. Det kommer vara nåt annat bolag som har sett möjligheten att bryta upp de gamla strukturerna.
Hela intervjun finns i avsnitt 20. Du hittar Logistik Överallt på instagram @logistikoverallt, på Linkedin @LogistikÖverallt och där poddar finns:
Acast: Logistik Överallt Itunes: Logistik Överallt Spotify: Logistik Överallt