Med ökande e-handelsvolymer förbereder heminredningsföretaget redan för nästa högsäsong genom att uppgradera sin Autostore-lösning. Med de nya förbättringarna beräknas kapaciteten höjas med 30 procent.
Där butiksförsäljningen dalar för heminredningsföretaget så rusar e-handelsflödet med allt fler paket som ska hanteras och skickas till slutkunder. Därför förbereder sig företaget redan nu på nästa högsäsong genom att utöka sin autostores kapacitet inför framför allt Black Friday och jul.
– Vi vill kunna erbjuda våra kunder ett stort sortiment med snabba leveranser. Då är lagersystemet en av de viktigaste delarna för att på ett effektivt sätt se till att våra kunder får vad de har beställt inom utlovad tid. Därför känns det bra att vi nu har förstärkt kapaciteten i vår automationslösning så vi är väl förberedda inför nästa högsäsong och kan fortsätta hålla våra kundlöften, kommenterar David Måsegård, platschef på Royal Design.
Lagersystemet levererades av Element Logic 2019, med de nya förbättringarna beräknas prestandan höjas med mer än 30 procent. Den nya beställningen syftar till att förbättra lager- och plockkapaciteten med hjälp av åtta nya robotar, två karusellportar, nya förpackningsmaskiner som kan hantera större volymer och en helt ny linje för tryckstationen av fraktetiketter. Den befintliga sorteringsmaskinen uppgraderas också för att kunna hantera en större genomströmning av paket. De nya funktionerna kommer dessutom bindas ihop med ett nytt transportbandssystem.
– Alltsedan vi hjälpte Royal Design att automatisera sitt lager så har vi haft en tät dialog och lyssnat till kundens nya behov. En av Autostores styrkor är ju just att det är ett så skalbart system och därför går det snabbt och smidigt att bygga ut vid förändrade marknadskrav, kommenterar Bengt Nilsson, kundansvarig på Element Logic Sverige.