Postnord hållbaraste logistikföretaget – enligt konsumenterna

Pandemin sätter sina spår även i hur svenska konsumenter uppfattar varumärken. Coop tar förstaplatsen som Sveriges mest hållbara varumärke i år, och Postnord toppar listan för logistikbranschen, efter att förra året ha förlorat förstaplatsen till DB Schenker.

Efter två år i topp knuffar Coop ner Ikea från platsen som Sveriges mest hållbara varumärke. Det visar resultatet från studien Sustainable Brand Index som mäter hur svenskar ser på företagens hållbarhetsarbete.  

Enligt studien är det fokus på svenska matvaror, ett brett ekologiskt utbud och, det som tidigare har varit Icas starka sida, hälsosamma produkter som gör att svenskarna upplever Coop som mest hållbara. Även pandemin har haft en positiv effekt, för Coop såväl som för företag i stort.  

– Generellt kan vi se att förtroendet för företag har gått upp som en direkt effekt av deras hantering av Covid-19. Konsumenterna uppfattar att företagen har varit lyhörda och aktivt svarat upp mot restriktioner från myndigheterna. Här har dagligvarubutiker som Coop upplevts ta ansvar och varit tydliga i sin kommunikation, säger Erik Elvingsson Hedén som är grundare av Sustainable Brand Index, i ett pressmeddelande.

Bland branschvinnarna märks Postnord som återigen toppar logistikbranschen efter att förra året ha blivit omkörda av DB Schenker.

— Att vi i år igen toppar i rankning över hållbarhet gör mig väldigt stolt. Att vi gör det ett år när pandemin har påverkat oss alla ser jag som ett bevis för vår samhällsviktiga service och att vi inte har svikit Sverige en enda dag, kommenterar Mathias Krümmel, Sverigechef på Postnord.

– Jag tror att konsumenterna ser detta och att de litar på att vi håller våra löften. Vi har lyckats minska våra utsläpp med 40 procent sedan 2009 och vi arbetar med hållbarhet i allt vi gör från transportinköp till arbetsmiljö och arbetsvillkor och mycket, mycket, mer.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. Totalt 390 varumärken har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen. I 2021 års studie har ett riksrepresentativt urval av 23 400 svenskar intervjuats under perioden november 2020 – januari 2021.

Alla branschvinnare i Sustainable Brand Index 2021 
(NY) = ny branschvinnare 2021

Coop (NY) – Dagligvarubutiker
IKEA – Möbler & inredning – butiker
Änglamark – Livsmedel – mat
Apoteket – Apotek
Folkhälsomyndigheten (NY) – Myndigheter
SJ – Transporter
MAX – Restaurang, kafé & take-away
Volvo (NY) – Bilar
Naturkompaniet – Kläder & mode – butiker
The Body Shop – Skönhet
Fjällräven – Kläder & mode – varumärken
GodEl – El & värme
Swish – Digitalt
Scandic – Hotell
KPA Pension – Pension
Södra Skogsägarna (NY) – Skogsägare
Ramlösa (NY) – Livsmedel – dryck
Liseberg (NY) – Resor & turism
Folksam – Försäkring
Apotea.se – E-handel
Bilprovningen – Bilbesiktning
Humana – Vårdgivare
Electrolux – Vitvaror & hemelektronik
HSB – Bostad
Clas Ohlson – Hobby & fritid
Klarna – Banker
Synsam – Optiker
Svenska Spel – Spel & lotteri
Telia – Telekommunikation
PostNord (NY) – Paket & logistik
Orkla – Konsumentproduktföretag
OKQ8 (NY) – Drivmedel
Hästens (NY) – Möbler & inredning – varumärken
Swedavia (NY) – Flyg