Postnord inför pant på förpackningar

Postnord inleder ett samarbete med återvinningsappen Bower för att införa pant på sina förpackningar. Mottagare kommer genom appen kunna logga när de återvinner förpackningar ordentligt och få en liten slant för det. På så sätt ska mer förpackningsmaterial kunna återvinnas.

Under 2021 köpte varannan svensk någon av Postnords förpackningar. Nu vill företaget ta ansvar för vad som händer med förpackningarna efter att de skickats iväg till mottagaren med en pantfunktion. Det nya samarbetet med återvinningsappen Bower ska få svenskarna att bli bättre på att återvinna förpackningarna, så att de kan bli nytt förpackningsmaterial.

– Vi på Postnord vill ta ansvar för de förpackningar som vi tillverkar och säljer – och möjliggöra en bättre efterhantering. Vi ser det som ett steg i vårt hållbarhetsarbete, en uppmaning till mottagarna att sortera sitt emballage rätt för att detta sedan ska kunna bli nytt förpackningsmaterial, kommenterar Sarah Nilsson, produktchef förpackningar på Postnord Sverige.

– Dessutom kommer denna satsning att ge oss statistik över hur ofta våra förpackningar pantas, och var, vilket ger oss en större förståelse för beteendet hos våra mottagare. Och det kommer hjälpa oss att utvecklas vidare.

Satsningen går ut på att personer som laddar ner återvinningsappen kan scanna in sina förpackningar vid återvinning och därigenom få poäng, eller pant. På så sätt vill företagen tillsammans uppmuntra mottagare att återvinna rätt. För Postnords förpackningar får återvinnare två poäng och för icke anslutna företags förpackningar får man ett poäng. 100 poäng ger 20 kronor som kan betalas ut en gång i månaden eller bli en kupong hos anslutna företag.

– Det sänder en tydlig signal till branschen om vart vi är på väg. Och genom att utbilda och belöna Postnords mottagare kan vi säkerställa att förpackningar återvinns på rätt sätt, kommenterar Madeleina Gedda, Customer Success Manager på Bower.