Postnord uppmanar svenskar agera mot paketluft

Cirka 30 procent av varje e-handlat paket består idag av onödig luft och allt fler konsumenter reagerar på för stora förpackningar, enligt en undersökning Postnord gjort. Nu startar Postnord initiativet Airfluencers, som hyllar e-handelns luftsnålaste paket, och uppmanar svenskarna att belöna de e-handelsföretag som är bäst på att packa sina försändelser luftsnålt. 

Postnord har sedan 2019 drivit frågan om luft i paket, tillsammans med både e-handelsföretag, distributörer och akademien.

– Volymerna i våra flöden ökar ständigt. Enligt den senaste E-barometern har e-handeln ökat med 16 procent det senaste kvartalet. Då ska vi minnas att den växte med hela 49 procent under 2020. Med dessa volymer får rätt storlek på förpackningar en stor effekt. Vi kan använda färre fordon, ombuden får mer plats på sina hyllor och konsumenten får inte onödigt med emballage att hantera. Argumenten för luftsnåla paket är många, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord, i ett pressmeddelande.

Bort med lastbilar!

Peter Hesslin. Foto Hilda Hultén.

En vanlig dag kör Postnord omkring 2 000 lastbilar på Sveriges vägar. Med paket som är bättre anpassade till sitt innehåll kan upp till 600 av dessa användas mer effektivt, enligt logistikbolaget, som bland annat har ett långsiktigt samarbete med Chalmers i Göteborg, där man gemensamt arbetar för att förstå, mäta och undersöka vad en effektiv förpackning egentligen innebär. Men nu vänder sig logistikjätten till svenska konsumenter, och vill att de med sin konsumentkraft ska få e-handlarna att skärpa sig vad gäller paketluft.

Initiativet Postnord Airfluencers lanseras den 21 september 2021 på PostNord Retail Day och följs av en tävling som går live den 25 oktober där konsumenter kan nominera goda exempel på luftsnåla paket till att bli “Årets Airfluencer” och därmed bidra till en mer klimatvänlig e-handel. Den e-handlare med flest nominerade paket blir utsedd till “Årets Airfluencer”.

– Det kan tyckas att det borde vara lätt för e-handelsföretagen att bara packa i mindre förpackningar. Men ju mer vi tittar på problemet med luft i paket desto mer komplext ser vi att det är. Därför startar vi nu initiativet Airfluencers, så att vi samtidigt som vi sprider medvetenhet också kan lära oss av goda exempel, säger Peter Hesslin.

Många stör sig på onödig luft

I en undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Postnord uttryckte 70 procent av svenska konsumenter att paket köpta online är större än nödvändigt och innehåller för mycket luft. Dessutom visade undersökningen att hälften av svenskarna upplever att överflödet av luft i paket är ett problem och bland dem svarar sju av tio att problemet är på grund av miljöskäl. Initiativet Airfluencers syftar till att aktivera konsumenternas engagemang kring luft i paket. Målet är att minska onödiga transporter som belastar klimatet negativt. Med mer luftsnåla förpackningar kan transporterna effektiviseras.