Snart kan de som väntar på en hemleverans med Postnord få ett snävare tidsspann för leverans och följa sina leveranser i realtid.
Efterfrågan på hemleveranser ökar kraftigt, vilket har gett upphov till en ny typ av företag på marknaden. Uppstickare inom last mile som Airmee, Budbee och Instabox har drivit på den tekniska utvecklingen och realtidstracking är standard för hemleveranser på kvällar och i storstadsmiljö.
– Tack vare våra konkurrenters mer snabbfotade utveckling, samt konsumenternas krav, har vi fått ett nytt driv i vår digitala utveckling och med detta börjat komma i nivå med resten av marknaden. Realtidstracking och ETA har blivit en hygienfaktor, kommenterar Ulrica Phillips, ansvarig för tjänsteutveckling på Postnord, på Postnord.se.
En kritik mot Postnords hemleveranser har varit det vida tidsfönster som tvingat mottagaren att sitta hemma och vänta. När konsumenten nu får ett snävare tidsestimat, och kan se hur många stopp som är kvar till leverans, ökar bekvämligheten.
– Med den här funktionen får konsumenten svart på vitt att paketet är på väg. Det skapar en trygghet och säkerhet i att leveransen kommer att bli av och ger mottagaren en större frihet, kommenterar Ulrica Phillips.
Tjänsten rullas initialt ut i 37 svenska städer för hemleveranser på kvällstid, vilket innebär att den når 75 procent av befolkningen i ett första steg. Dessutom genomför Postnord nu flera förbättringar för hemleverans, bland annat identifiering med mobilt BankID.
– Vi är inne i en stor transformation där fokus ligger på kundupplevelsen. Det ska vara bekvämt och säkert för konsumenten.