MG växer vidare i Malmö

Under 2021 bygger MG Real Estate två större logistikfastigheter i Malmö hamn. Den första på 18 000 blir klar i juni; en spåransluten terminal för intermodala logistikaktören Westerman.

– Sen fortsätter vi vårt spekulationsbygge på minst 21 000 kvm som ska stå klart i höst, som vi planerar att snart fördubbla, berättar Amanda Lapadat, marknadschef i Sverige för MG Real Estate. 

För drygt ett år sedan köpte MG Real Estate, med huvudkontor i Belgien, en tomt i norra hamnen av Malmö stad, där man planerar att bygga totalt 42 000 kvm lager. Bygget har dragit ut på tiden, men nu är ska den första etappen på 21 000 kvm vara klar i slutet av 2021. 

– Vi har ett par hyresgäster på gång in. Så snart den första delen är fylld sätter vi igång med andra etappen, som troligtvis blir klar 2022, berättar Amanda Lapadat, som kom till MG under 2020 från Invest Skåne.

– Vi är specialiserade på intermodala etableringar, säger Amanda Lapadat. Foto MG Real Estate

I norra hamnen finns stora etableringsytor, men stadens krav på intermodala hyresgäster har bromsat byggtvecklingen. Att etableringarna som görs ska gynna hamnens verksamhet med mer gods över kaj är dock inget som skrämmer MG Real Estate. 

– Vi är specialiserade på intermodala etableringar i hamnar och på flygplatser. Det är inget hinder för oss, utan en kul utmaning och Malmö hamn är ett fantastiskt läge. Just nu ser det lite tomt ut, men när våra två fastigheter är på plats  kommer det ge ett helt annat intryck – jag tror att utvecklingen i området kommer att gå snabbt sen. 

Westerman – intermodal doldis med anor

En annan aktör som inte räds intermodalitet är holländska Westerman, hyresgästen i MG Real Estates andra lageretablering i Malmö hamn

– Westerman har funnits i över hundra år, och har haft intermodal trafik till och från Skandinavien länge, men är trots det inte så välkända i Sverige, säger Johan Ullenby, ny Sverigechef på Westerman.

Han har bakgrund från både rederi- och hamnverksamhet, senast på CMP i Malmö och mönstrade på hos Westerman i december.

– Westerman är ett spännande bolag och har enligt mig helt rätt fokus. Intresset för intermodala lösningar har växt starkt den senaste tiden. 

Intresset för intermodala lösningar har växt starkt den senaste tiden. 

Westerman har ca 350 anställda och totalt 60 000 kvm lager- och terminalytor i Nederländerna, med fokus på intermodala helhetslösningar. Bl a driver bolaget en inlandshamn i Zwolle för containerfrakt till Antwerpen och Rotterdam. Terminalen i Malmö är bolagets första utanför Nederländerna. 

– Malmö är ett naturligt etableringsläge för oss, säger Johan Ullenby. Foto CMP

– Det gör att vi kan utöka vårt logistikerbjudande i Skandinavien. Vi har redan idag en tågpendel mellan Eskilstuna och Venlo i Holland. Malmö ligger mitt emellan, och var ett naturligt etableringsläge för oss, säger Johan Ullenby. 

Terminalen har järnvägsspår in i byggnaden, som CMP och Westerman bekostar gemensamt. Terminalen kommer att användas för mellanlagring, samlastning och cross docking åt befintliga och nya kunder, med import och export inom allt från livsmedel till tyngre stål och pappersprodukter. 

Letar fler etableringmöjligheter

Amanda Lapadat och Johan Ullenby vid stomresningsceremonin för Westermans nya lager i Malmö hamn i januari.

MG äger och hyr ut terminalen till Westerman på ett längre hyreskontrakt, men leasar själva marken från CMP. Inflyttning beräknas till juni. 

– Vi utvecklar och bygger allt utom järnvägsspåret. Det är en lite speciell lösning, men Westerman är ett jättespännande företag och en drömkund både för oss och för hamnen, med sitt intermodala fokus, säger Amanda Lapadat. 

Byggentreprenör för bägge fastigheterna är belgiska Willy Naessens. 

– Det är ett familjeföretag precis som MG, och bolagen har samarbetat i över 20 år, berättar Amanda Lapadat. 

MG Real Estate planerar att fortsätta växa på fler platser i Sverige.

– Planen är att växa vidare, vi tittar på flera olika strategiska lägen för våra nästa drag.

Av Hilda Hultén