Rejäl ökning för årets Logistik & Transport

I veckan arrangerades Logistik & Transport på Svenska Mässan, som noterade kraftiga ökningar, både på utställar- och besökarsidan. Totalt kom 4 248  besökare till mässan, en ökning med nio procent mot 2022. ”Vi upplever ett jättelikt tryck just nu” säger Janne Nilsson, affärsansvarig för Logistik & Transport.

Årets Logistik & Transport på Svenska Mässan i Göteborg den 24–25 oktober lockade totalt 4 248 medverkande. Det är nio procent upp jämfört med fjolårets mässa, som i sin tur ökade tolv procent mot den föregående.

– Vi hade nog inte trott att besökarantalet skulle öka så mycket i år, och misstänkte att den kraftiga ökningen förra året delvis berodde på en ”pandemieffekt”. Men det här är ett trendskifte, intresset för logistikbranschen är enormt. Vi har inte fått fram några detaljerade analyser av besökarna än, men jag noterade att det var många tunga beslutsfattare här, blandat med en ny, yngre publik än tidigare år och särskilt fler tjejer – det är väldigt roligt och ett tecken på att vi träffar rätt, säger Janne Nilsson, affärsansvarig för Logistik & Transport.

Uppstartsträff med nya kvinnliga logistiknätverket Bossa, kvällen före Logistik&Transport. Foto Stina Burman.

Han konstaterar att branschen är mitt i en stor omställning, med logistiska utmaningar på såväl lokal som global nivå.
– Samtidigt finns det hållbara och högteknologiska lösningar framme, som många vill veta mer om. Det fick våra besökare ta del av både på mässgolvet och delegaterna i den välbesökta konferensen.

Fullbokat mässgolv

Totalt 4 248 personer besökte Logistik & Transport-mässan i Göteborg i veckan, en ökning med 9 procent mot 2022. Foto Svenska Mässan

Även antalet utställare ökade markant: 117 företag ställde ut, vilket var 13 fler än i fjol.
– Men det speglar ändå inte hela sanningen. Mässan blev helt fullbokad flera veckor innan start och dessvärre tvingades vi säga nej till ett 20-tal företag. Nästa år har vi större yta till förfogande och hoppas då kunna välkomna ännu fler utställare.

Omvärldsfaktorer som kriget i Ukraina, stigande räntor och inflation har lett till minskade godsflöden. Samtidigt har konkurrensen om kunderna hårdnat. Janne Nilsson beskriver det som “ett slagsmål om affärerna”:
– I ett sådant läge blir det allt viktigare att synas på mässan, visa sitt varumärke och vad man har att erbjuda. Att uppslutningen ökar innebär också att mässan breddas. I år hade vi till exempel betydligt fler transportörer bland utställarna, konstaterar han.

Uppskattat konferensprogram

Uppslutningen var också stor på årets konferens, där Dagens Logistik ansvarade för konferensprogrammet. Upplägget var fyra halvdagspass med lika många teman: Globalisering i gungning, AI-revolutionen är här, Den robotiserade lagerarbetaren och Energiomställning som affärsmöjlighet.
– Vi träffade nog helt rätt med ämnena. Alla deltagare som jag pratat med verkade jättenöjda, säger Hilda Hultén, redaktör på Dagens Logistik och programansvarig för konferensen.

Sibbe Silvén undehåller och undervisar om AI. Foto Klara Eriksson


Konferensen lockade totalt omkring 350 besökare, och under inledningsdagen var lokalen i princip fullsatt, inte minst under AI-passet på eftermiddagen.
– Det märks att folk är väldigt nyfikna på AI och hur det kan användas inom logistiken. Under inledningen bad moderatorn Markus Trautmann alla som börjat använda AI att räcka upp en hand. I den fullsatta lokalen lyftes väldigt få händer. Så behovet av att lära sig mer och sätta igång med AI är stort, konstaterar hon.

Årets Öppna scen-program på mässgolvet bjöd på ett 30-tal inslag, vara många på engelska, och flera inslag drog storpublik. Högaktuella ämnen togs upp, bland annat kopplat till grön omställning, hållbart ledarskap och hur robotisering, automation och AI kan underlätta logistikarbetet.
En av höjdpunkterna var scensamtalet mellan Anna Strömwall, flygplatschef på Landvetter Flygplats, Göran Eriksson, VD på Göteborgs Hamn och Patrik Andersson, VD på Business Region Göteborg.
Trion diskuterade vad som krävs för den gröna omställningen och framtida energiförsörjningen. Nyckeln, enades de kring, är att arbeta tillsammans för att skyndsamt ställa om till en fossilfri och effektiv transportsektor.

Så här tyckte några utställare om årets Logistik & Transport:
Christian Andersson, försäljningschef GBG, Trollhättan Truck
“För oss har det varit en fantastisk mässa! Vi har fått jättemånga leads, både om truckar och serviceavtal. Vi säljer och hyr ut truckar, har haft en stark tillväxt de senaste tre åren och är idag en av Västsveriges ledande aktörer. Vi var med på Logistik & Transport för första gången i fjol. Det var en jättebra mässa då, men den går inte att jämföra med årets. Den har varit ännu bättre!”

Linda Borgenstam, försäljningschef Norden, DFDS Logistics
“Vi ställer ut på Logistik & Transport av ett enkelt skäl: här möter vi rätt besökare – både potentiella och befintliga kunder, varuägare, men också leverantörer och partners. DFDS har en historia av att bara vara fartygen. Men de senaste åren har vi växt väldigt snabbt inom contract logistics och door to door-lösningar. Vi vill täcka in hela värdekedjan och har nyöppnade lager i Borås, Jönköping och Karlstad. På årets mässa har vi haft otroligt bra diskussioner och fått flera intressanta leads. Vi är mycket nöjda!”

… och så här tyckte några besökare:
Andreas Secher, lagerchef, Enviroprocess
“Jag är här för att titta på lagerhanteringssystem. Det finns ett brett och spännande utbud på mässan, det kan absolut resultera i ett inköp.”

Katharina Slosar, projektledare, Eustaff Sweden
“Väldigt intressant! Vårt företag jobbar med bemanning, jag besöker mässan för att titta på lösningar för logistikområdet. Jag har haft många bra samtal.”

Nästa Logistik & Transport arrangeras den 14–15 november 2024.