Idag meddelade Trafikverket att man beslutat sig för hur sträckningen av den nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult ska se ut. Järnvägen ska stå klar 2033 och minskar pendeltiden mellan Värnamo och Jönköping till 50 minuter. “Det har funnits flera alternativa sträckningar, som låst en hel del mark för bl a ny logistik. Nu blir det tydligare vad man kan göra och inte göra, och öppnar för nya etableringar” säger Johan Thorsell, näringslivschef på Vaggeryds kommun.
Trafikverket har nu valt lokaliseringsalternativ Väst i Projekt Byarum-Tenhult, ny järnväg. Nu fortsätter arbetet med järnvägsplanen för den nya järnvägssträckan, som planeras stå klar under 2032. Fram till nu har det funnits fyra olika lokaliseringsalternativ för den nya järnvägen, men nu har Trafikverket valt Alternativ Väst som den sträckning som bäst uppfyller de projektmål som satts upp för projektet; som restid, klimatpåverkan och kostnad.
– Den nya sträckan blir viktig för järnvägssystemet. Det här är en milstolpe i projektet, och det känns bra att kunna gå vidare. Det är också bra för alla som påverkats av utredningsarbetet och som väntat på besked, att nu veta vad som gäller, kommenterar Carina Junefelt, projektchef för Byarum-Tenhult på Trafikverket.
Klarhet för logistikmark
Osäkerheten kring hur den nya järnvägen ska dras har bland annat påverkat logistikutvecklingen i regionen, berättar Johan Thorsell, näringslivschef på Vaggeryds kommun.
– Vi har en del fastighetsutvecklare i kommunen som Nordsten och Venturi Fastigheter som sitter på logistikmark som låsts av att man inte vetat vilken sträckning järnvägen ska få. Nu blir det mycket tydligare vad man kan och inte kan göra, och utvecklingen av marken kan nu fortsätta, konstaterar han.
Den nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult söder om Jönköping blir en cirka 25 km lång enkelspårig järnväg med maxhastighet på 200 km/h. Ungefär på mitten av sträckan byggs ett mötesspår i höjd med Stigamo. I projektet ingår också bygge av triangelspår i Byarum och Tenhult. Projektet beräknas kosta omkring 2,2 miljarder kronor i 2021 års prisnivå. Planerad byggstart är 2030 och planerad trafikstart är 2033. Projektet ingår i en större satsning där stora delar av järnvägssystemet söder om Jönköping moderniseras och rustas upp. Den nya järnvägen förbättrar pendlingsmöjligheterna i regionen och kortar restiden mellan Värnamo och Jönköping till under 50 minuter.
Förutom att minska restiderna, öka pendlingsmöjligheterna och ge möjlighet att köra mer gods på järnväg, ska satsningen också göra järnvägssystemet mindre störningskänsligt.
– Vi kommer också att få en elektrifiering av järnvägssträckan mellan Värnamo och Nässjö som ska vara klar under 2026. Man kan ju också tänka sig att det här öppnar för nya logistikområden och etableringar längs den nya järnvägssträckan, säger Johan Thorsell.
Nu fortsätter arbetet med projektets järnvägsplan, som när den är klar visar en mer detaljerad plan för var den nya järnvägen ska byggas och hur den ska utformas.
Av Hilda Hultén