Widriksson Logistiks affärsområde Shyping blir från den 1 januari ett eget bolag inom Tempcon Group. Bolagiseringen är ett sätt att renodla Widrikssons verksamhet samtidigt som man fortsätter utveckla Shypings digitala TMS-plattform, tidigare kallad WDDP.
Affärsområdet Shyping vänder sig till en marknad som delvis skiljer sig från Widrikssons verksamhet genom andra kunder och andra förutsättningar. Genom bolagiseringen vill man göra företagets erbjudande på marknaden tydligare och möjliggöra fullt fokus på utveckling av affärsområdets TMS-system för att möta efterfrågan.
Marcel Nemer är idag affärsområdeschef på Shyping och blir vd för det nya bolaget. Han har arbetat på Widriksson som affärsutvecklingschef sedan 2020 och startade Shyping som eget affärsområde år 2022.
– Bolagiseringen är en milstolpe i vår satsning på TMS-plattformen och andra tjänster för logistikoptimering. Genom att separera Shyping kan vi helt fokusera på de behov och förutsättningar som våra kunder har och som skiljer sig en hel del från den ordinarie logistikverksamheten i Widriksson Logistik, kommenterar Marcel Nemer, blivande vd för det nya bolaget.
TMS-plattformen, tidigare kallad WDDP, är ett heltäckande digitalt logistik- och transportsystem med funktioner som hjälper kunder att driva en effektiv logistikverksamhet. Idag är plattformen en fristående SaaS-produkt.