När Trafikverket i fredags öppnade upp de svenska vägarna för extra långa HCT-fordon stod Elgiganten Logistik redan i startgroparna. Samma dag aviserade företaget att de startar upp ett HCT-flöde mellan distributionscentralen i Torsvik och Finland.
Sedan fredag den 1 december tillåts så kallade HCT-fordon på 450 mil svensk väg. Fordonen får vara upp till 34,5 meter långa vilket gör att mer gods kan transporteras med färre lastbilstransporter, vilket i sin tur leder till lägre utsläpp. En aktör som direkt aviserade planer på att utnyttja den nya möjligheten är Elgiganten Logistik.
– Detta är något som vi verkligen välkomnar eftersom det tar oss närmare vår målbild när det kommer till vårt hållbarhetsarbete – nämligen att minska utsläppen av CO2e. Vi på Elgiganten Logistik arbetar efter orden ”logistik med hjärtat” som bland annat betyder att vi arbetar med att minska vår miljöpåverkan. Det här nya tillståndet ger oss ännu mer flexibilitet att göra just det, kommenterar Joakim Eriksson, planerings- och distributionschef på Elgiganten Logistik.
Samma dag som Trafikverket öppnade upp de svenska vägarna presenterade företaget att de startar upp ett flöde med HCT-fordon från sin nordiska distributionscentral i Torsvik, söder om Jönköping, till butiker och terminaler i Åbo och Helsingfors-området. För att ytterligare minska miljöbelastningen är ekipaget utrustat med en e-trailer, som har en egen elmotor.
Satsningen görs i samarbete med transportplaneringspartnern Inquire och den finska transportören Ahola Transport.
– Vi ser detta som ett naturligt och viktigt steg mot mer energieffektiva transporter, vilket är ett måste för att transportbranschen ska klara av den stora förändring som den står inför för att möta uppsatta hållbarhetsmål, kommenterar Jesper Lundqvist, affärsområdeschef på Inquire.
I Finland har HCT-fordon varit tillåtna sedan 2013.
– Vi arbetar kontinuerligt med att hitta nya sätt att effektivisera och köra mer hållbara transporter. I Finland har vi haft möjlighet att köra dessa ekipage länge, men att vi nu också kan köra gränsöverskridande ger oss betydligt större flexibilitet, kommenterar Peter Sund, försäljningschef på Ahola Transport.