I takt med att e-handeln växer ökar också mängden luft som transporteras omkring i onödan, i form av onödig luft i paketen. Startupbolaget Skrym har tagit fram ett sätt att optimera emballagestorleken med hjälp av AI. Nu ska bolaget hjälpa Postnord TPL att minska sina kunders paketluft i ett nytt pilotprojekt.
Enligt Postnords uppskattningar innehåller e-handlade paket i genomsnitt cirka 30 procent onödig luft, och i takt med att e-handeln ökar så växer också andelen onödig luft i lastbilarna, vilket fyller upp logistiksystemen och får effekter på distributörers transporter och ombudens plats på hyllorna.
Startupen Skrym utvecklar ett datadrivet system för att minska luft i paket – och därmed i hela transportkedjan, genom att optimera förpackningsstorleken. Bolaget grundades 2020 av studenter från bl a Handelshögskolan och KTH i Stockholm. Bolaget vann acceleratorn Stings tävling Test Drive Climate Action 2021. Bolaget har utvecklat en SaaS-plattform “software as a service” som använder produktdata och orderdata i en algoritmisk optimering, som kan hitta rätt emballage redan i checkouten. Systemet analyserar miljontals ordrar och produkter för att ta fram en optimal uppsättning emballagestorlekar att utrusta ett TPL- eller e-handelslager med, som också kan fungera som beslutsstöd för lagerarbetare, genom att beräkna vilket eller vilka emballage som är optimalt för varje order, innan den börjar plockas.
Nu har Skrym och Postnord TPL fått medel av Energimyndigheten till ett pilotprojekt för att testa systemet, med finansiering fram till september 2023. Projektet har döpts till AI för resurssmarta logistikflöden.
– Jag har svårt att tänka mig ett bättre användningsområde för våra system än tillsammans med Nordens största TPL-aktör – särskilt med tanke på vår gemensamma målsättning att ta bort onödig luft ur paketen, kommenterar Skryms vd och medgrundare Jakob Nordfeldt.
Skrym har tidigare analyserat över en miljon e-handelsordrar från olika pilotkunder, och menar att det går att minska den onödiga paketluften med 20-30 procent. Det sänker enligt Skrym transportkostnaden för varje order med åtta kronor i snitt.
Projektet innebär att Postnord TPL ska kunna hjälpa sina kunder att minska resursanvändandet, framför allt wellpapp. Plock- och packprocessen påverkas också positivt, då plockaren blir mer effektiv när valet av emballage redan är gjort. Enligt Postnord får slutkunden också en bättre upplevelse, med välpackade paket utan onödig luft.
– Luft i paketen leder till onödiga kostnader och utsläpp för alla inblandade. Genom att samarbeta med Skrym tar vi ett viktigt steg när vi använder ny teknologi för att systematiskt minska mängden luft i våra flöden, kommenterar Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige.