DHL breddar sitt box-erbjudande mot e-handelskunder med egna boxar från Quadient. DHL har tidigare haft ett eget, numera avvecklat boxnätverk levererat av Swip, och använder sig sedan i januari även av Iboxens box-nätverk.
– Vi vill vara den aktör som erbjuder de mest flexibla leveranslösningarna, säger Jonas Lindell, managing director på DHL e-Commerce Solutions.
DHL var tidigt ute med paketboxar i Sverige – de första togs i drift redan 2016, och som mest hade man ett nätverk på 330 paketskåp. Detta nätverk är numera avvecklat, och i januari inleddes ett samarbete med paketinfrastrukturbolaget Iboxen och deras transportörsoberoende nätverk. Nu väljer dock DHL att väcka liv i de egna boxarna, genom ett nytt samarbete med globala paketskåpsleveranstören Quadient.
– Vi har samma strategi för boxarna som för ombudsnätet, vi struntar i om våra ombud är ombud för fler än oss, huvudsaken är att våra kunder får ett brett leveranserbjudande, och därför samarbetar vi t ex med Iboxen. Men det räcker inte till: vi måste säkerställa att vi får ut fler boxar så vi får ut våra volymer, säger Jonas Lindell.
Även Bring har idag gått ut och meddelat att man rullar ut ett eget box-nätverk, vilket sällar Bring och DHL till transportörerna i Sverige med egna boxnätverk: utöver Instabox även Budbee och Postnord.
Byter till Quadient
DHL byter också paketskåpsleverantör – från Swip till Quadient, och planerar att rulla ut 150 boxar på strategiska positioner där volymerna är som störst.
– Det blir i första hand i storstäderna och därifrån ska vi se om vi hittar lämpliga mindre orter. Det handlar om att hela tiden finnas tillgänglig på platser där folk rör sig. I Sverige har DHL varit en av de ledande aktörerna på ombudspaket i många år, i takt med den snabba utveckling som skett inom e-handeln är det viktigt för oss att ständigt utöka våra leveransalternativ, säger Jonas Lindell.
Quadient är en ledande global leverantör av lösningar för posthantering, digital kommunikation samt förpacknings- och fraktlösningar. Samarbetet med DHL ser man som strategiskt viktigt for Quadient i Sverige och globalt.
– Samarbetet med DHL är strategiskt mycket viktigt både i Norden och globalt. Quadient har över 16 000 paketskåp placerade hos kunder inom detaljhandeln, men också på universitet och fastighetsbolag. Partnerskapet med DHL ger oss en unik möjlighet att samarbeta med en innovativ transportör för att bygga än mer flexibla leveranslösningar på marknaden, kommenterar Niklas Lundén, VP Sales and Operations Nordic på Quadient.
Globala logistikaktören DHL använder sig av paketskåp som leveransalternativ på många av sina marknader globalt. I Sverige erbjuder DHL hemleveranser, ombud och paketskåpsleveranser.
Lansering av paketskåpen kommer inledas i hela landet under 2022. I och med att skåpen kommer att stå utomhus är de tillgängliga sju dagar i veckan, dygnet runt.
Av Klara Eriksson