Logistikaktören Bring, som tillhör Posten Norge-koncernen, har tagit beslut om att rulla ut ett eget paketboxnätverk i Sverige. Samarbetet med Iboxen fortsätter dock. – Vi vill ha kvar nätverket med Iboxen, så länge det ger mening, men vi vill komplettera upp med vårt eget nätverk, säger Robin Engstrand.
Paketboxar blir ett allt mer populärt leveransalternativ inom e-handeln. Leveransaktörer som Instabox och Budbee driver på utvecklingen, men också flera klassiska transportörer gör nu allt större satsningar på boxnätverk. Våren 2021 lanserades också Iboxen, som vill bygga upp ett transportörsoberoende boxnätverk, dit flera transportörer anslutit sig. En aktör som dock inte gjort det är Postnord, som i stället hårdsatsar på att rulla ut ett eget boxnätverk, senast genom ett samarbete med Aimo Park.
Bring har varit med som transportörspartner till Iboxen sedan starten i början av 2021. Nu väljer dock Bring att, även de, rulla ut ett eget boxnätverk.
– Vi ska köra det här parallellt, vi har haft långa diskussioner med Iboxen och har samarbetat med dem sedan starten, men vi ser att vi även behöver komplettera deras nätverk med ett eget, säger Robin Engstrand, chef på Bring för B2B och e-handelstjänster i Sverige, Danmark och Finland.
– Deras tjänst passar väldigt väl för aktörer och konsumenter som vill byta en hemleverans mot en boxleverans, och på vissa platser har de många skåp på en begränsad geografisk yta medan vi saknar skåp på andra platser. Vi har en annan modell och ser ett behov av att ha boxar på andra ställen och med en annan täthet, säger han.
Kontroll och säkrad kapacitet
Kontroll över nätverket och att säkra kapaciteten är andra skäl för beslutet att investera även i ett eget nätverk.
– Vissa av Iboxens boxar på populära platser riskerar att bli fulla, och det är bortom vår kontroll. Eftersom vi har några väldigt stora e-handelskunder är det inget jag vill riskera, säger Robin Engstrand.
Även önskan om och möjlighet att på egen hand utveckla box-tjänsterna, ligger bakom beslutet.
– Vi har en bra kraft i företaget, och är i en fas där vi vill utforska vårt eget paketnätverk. Vi är inte så många vilket ger oss möjlighet att vara agila och följsamma – och då är det viktigt att äga både mjukvara och hårdvara.
Egna boxar i Norge
Bring har redan egna paketboxar i Norge, men i Danmark och Sverige har man hittills bara erbjudit box-leverans genom olika samarbeten. I Sverige ska nu några hundra paketskåp placeras ut i de största städer, där människor rör sig och finns dagligen.
– Det är samma sorts boxar som vi har i Norge, av typen Swip, som även andra aktörer använder.
Paketboxarna ska finnas där konsumenterna rör sig dagligen och boxarna kommer börja rullas ut inom de närmaste månaderna.
Totalt har Bring 1 650 utlämningsställen i Sverige, innan etableringen av de nya paketskåpen.
Av Klara Eriksson