Startup-företaget Retenua har utvecklat en smart kamera som varnar föraren till stora fordon om det finns risk att någon blir påkörd. Bakom innovationen står två forskare från Örebro universitet.
Forskare vid Örebro universitet har utvecklat den smarta kameran Emitrace som ska förhindra påkörningsolyckor. Efter nio års arbete är kameran till slut klar för lansering.
– Det ligger mycket forskning bakom, säger universitetslektor Henrik Andreasson.
Idén till kameran Emitrace fick Henrik Andreasson år 2011 när han handledde Rafael Mosberger i en doktorsavhandling om smarta sensorer. Tillsammans har de i flera år jobbat med utvecklingen av Emitrace som nu till slut blivit certifierad och CE-märkt.
– Nu kan vi officiellt sälja den. Det var ett stort steg för två forskare som vanligtvis är vana att skriva papper och plötsligt måste ta någonting från idé till en relativt tuff industriell marknad, säger Rafael Mosberger, som är vd för bolaget.
Varnar föraren för påkörningsrisk
Kameran är tänkt att användas i den tunga industrin på stora fordon där det lätt uppkommer döda vinklar. Den varnar föraren om det finns risk att någon person blir påkörd.
– Vi såg verkligen att det fanns ett stort behov av den här produkten, säger Henrik Andreasson.
Kräver varselväst
Han nämner bland annat hamnar, flygplatser och gruvor som lämpliga områden för kameran. Det som krävs är att alla som rör sig på platsen bär gula varselvästar. Emitrace skickar nämligen ut ljuspulser som känner in vad som är reflektivt. Och genom maskininlärning och AI-metoder klassificerar kameran om ljuspulserna är varselkläder eller inte.
– Det finns andra lösningar på marknaden, men de fungerar inte under alla förutsättningar. Vissa kameror klarar inte av svagt ljus, och andra sensorer larmar för mycket. Vi bygger en produkt som funkar i alla miljöer, säger Rafael Mosberger.
Testas på gaffeltruckar
Kameran spårar personer i 3D och mäter deras relativa hastighet till fordonet.
– Nu är vi inne i en lanseringsfas med våra första provkunder. Vi har ett skogsföretag som testar systemet, och vi håller på att rulla ut det genom Linde Material Handling, där det framförallt handlar om gaffeltruckar, säger Rafael Mosberger.
Innan kameran kunde godkännas har Rafael och Henrik varit tvungna att göra flera kostsamma strålningstester. Längs resan har de fått hjälp från flera håll, bland annat från Örebro universitet och Inkubera. Forskarna har också tagit patent på Emitrace i Sverige.
Och det råder ingen tvekan om Rafael Mosberger tror på kameran, nu när den till slut är klar för försäljning.
– Nu tittar vi på en europeisk marknad, och om fem till tio år en världsmarknad. Jag tror att den här sensorn har potential att kunna hamna på tusentals fordon i olika industrier.
Nu tittar vi på en europeisk marknad, och om fem till tio år en världsmarknad.