Färjerederiet Stena Line ingår avtal med brittiska hamnoperatören Peel Ports om att trafikera Heysham Port utanför Lancaster till och med år 2100. Samtidigt satsar man på nya färjor som ska öka godskapaciteten med 80 procent.
Stena Line har ingått avtal med Peel Ports Group om att trafikera Heysham Port, utanför Lancaster, fram till och med år 2100. Färjerederiet trafikerar idag hamnen med godsfärjor som avgår två gånger per dag till och från Nordirlands huvudstad Belfast. Färjerutten är en viktig korridor för godstransporter mellan Nordirland och resten av Storbritannien.
– Heysham är en viktig nod för Stena Lines verksamhet i Irländska sjön som vi har vidareutvecklat år för år. Vi är förväntansfulla inför ruttens framtid och att få bygga vidare på de framgångar som den åtnjuter redan idag, kommenterar Carl-Johan Hellner, COO Ports & Terminals på Stena Line.
Avtalet skrevs strax efter att rederiet under förra veckan offentliggjorde att man har för avsikt att starta en ny godsfärjelinje mellan Dublin och Peel Ports “12 Quays Terminal” i Birkenhead, Liverpool. Tidigare under året har parterna skrivit ett liknande avtal om att rederiet ska nyttja även den terminalen till århundradets slut.
I år har rederiet också tillkännagivit en stor investering på rutten Belfast-Heysham: man ska bygga två nya NewMax-färjor som kommer öka fraktkapaciteten med 80 procent. Den första nya färjan väntas sättas in 2025. Dessa hybridfärjor är utrustade för att kunna drivas med metanol.
– Affärerna har blomstrat på vår rutt mellan Belfast och Heysham under de senaste åren i och med att den är en livsviktig förbindelseled för godstransporter över Irländska sjön. När vi snart introducerar våra NewMax-hybridfartyg på rutten kommer den att ge oss en unik möjlighet att erbjuda våra fraktkunder mer hållbara transporter mellan Nordirland och resten av Storbritannien, och den blir en viktig milstolpe på vår resa mot hållbar sjöfart, kommenterar Niclas Mårtensson, vd för Stena Line.
Nytt terminalhanteringssystem
Peel Ports å sin sida planerar att i samarbete med Stena Line investera i ett nytt terminalhanteringssystem och ett “smart gate”-system för automatisk incheckning. Samtidigt satsar man på landinfrastrukturen som krävs, bland annat utökar man antalet parkeringsplatser för lastbilar och trailers för att möta de nya färjornas ökade kapacitet.
I framtiden vill man kunna driva de nya fartygen med grön landström, vilket blir nästa steg i den långsiktiga ambitionen att etablera en grön sjöfartskorridor.
– Vi har bedrivit ett framgångsrikt samarbete med Stena Line i många års tid och det är fantastiskt att vi nu tillsammans kunnat skriva ytterligare ett avtal med lång löptid. Den här affären bekräftar återigen vårt löfte att fortsätta att utveckla och upprätthålla tjänster på Irländska sjön, samtidigt som den visar fram våra pågående investeringar i vår verksamhet i Heysham. Vi är övertygade om att rutten kommer att fortsätta att vara mycket framgångsrik under många decennier framöver, kommenterar David Huck, COO på Peel Ports Group.