Stockholm stad förbjuder bensin- och dieselbilar i stadsdel

Stockholm inför – som första kommun i Sverige – miljözon klass 3 i ett område i City, med start i slutet av 2024. Det betyder att renodlade bensin- och dieselbilar portas i en del av innerstan. “Syftet är att komma till bukt med den dåliga luftkvaliteten” skriver Miljöpartiet – en del av den styrande majoriteten. Transportföretagen kallar beslutet för “politisk klåfingrighet”.

Miljöpartoet menar att det är arbetet för en friskare luft som ligger bakom beslutet att införa en zon med miljöklass 3 i Stockholms innerstad: nämligen fyrkanten mellan Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen.

Lars Strömgren, trafikborgarråd (Mp). Foto Miljöpartiet.

– Idag gör luften i Stockholm att spädbarn får sämre lungor och äldre dör i förtid. Det är en helt oacceptabel situation. Vi behöver begränsa de hälsofarliga avgaserna från bensin- och dieselbilar. Därför inför vi miljözon klass 3 i ett område i City, förklarar Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Förändringen sker etappvis med start 31 december 2024. Allt som ligger innanför de fyra gatorna kommer att tillhöra miljözonen. Det gäller även Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan. Den nya miljözonen omfattar 20 kvarter och täcker ungefär 180 000 kvadratmeter.

Transportföretagen kritisk

Bransch- och arbetsgivarorganisation Transportföretagen är dock kritisk och kallar beslutet för “politisk klåfingrighet”.

– Det är ett starkt omvandlingstryck i branschen. Det vi behöver är inte politisk klåfingrighet utan fortsatta satsningar på el-infrastruktur. Och ett politiskt löfte om att bara köpa gröna transporter till offentlig sektor, förklarar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på organisationen förslaget.

Tina Thorsell. Foto Transportföretagen.

I september presenterade Transportföretagen sin årliga hållbarhetsundersökning, som visar att hållbarhetsfrågan är viktig för fyra av fem företagare inom transportsektorn, men mer än vartannat företag upplever att kunderna inte är villiga att betala extra för hållbara transportlösningar. 

Miljözonen kommer att utökas i en andra etapp som utreds av staden under 2024 och beslutas under första halvåret 2025.

Stockholm blir först i Sverige med att införa miljözon klass 3.

Om Miljözon klass 3

Miljözon klass 3 är en trafikreglering som begränsar vilka fordon som får köra på en gata. Miljözonen tillåter som huvudregel bara elfordon och utsläppssnåla gasfordon. För tung trafik tillåts även utsläppssnåla laddhybrider. Regleringen gäller dygnet runt alla dagar. Flera fordonstyper som är kopplade till vård och omsorg, säkerhet och samhällsservice är undantagna från miljözonens utsläppskrav. Det gäller bland annat polis, ambulans, färdtjänst och fordon där förare eller passagerare har parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Detta framgår av trafikförordningen, som bestämmer vad som gäller i miljözoner.