Svagt uppåt för e-handeln

Den svenska E-handeln ökade med tre procent under årets andra kvartal jämfört med motsvarande period 2023. “Nu är trenden verkligen bruten” säger Janne Jakobsson på Postnord. E-barometern är Postnords stora undersökning av e-handeln, som bygger på fyra kundundersökningar och en rapport baserad av information som samlats in från svenska detaljhandelsföretag.

E-barometern Q2 2024 baseras på information som samlats in från svenska detaljhandelsföretag i augusti 2024, och den visar på en svag ljusning för svenska e-handlare andra kvartalet 2024, där apotekshandeln fortsatte gå som tåget, men där även skor och kläder, böcker och dagligvaror ligger på plus.

Trenden är bruten och 2024 blir det – troligtvis – plustillväxt för e-handeln igen, om man får tro de två första kvartalssiffrorna 2024. Illustration ur E-barometern för 2023 (ej senaste rapporten).

– Nu är trenden verkligen bruten, vi ser fyra kvartal med positiv tillväxt för e-handeln, även om det delvis handlar om prisökningar. Det är såklart inte som under pandemin men taktar ändå uppåt, sa Janne Jakobsson, Chef Digital och Partner, Affärsområde Paket, Postnord på Postnord Retail Day.

Apoteksbranschen fortsätter att öka online, vilket de gjort även tidigare, och nu är det ett breddat utbud mot bland annat skönhet som är en del av tillväxtdrivarna.

De branscher som har det tuffare är särskilt de som gick som tåget under pandemin, och som pressas av att människor har en mer pressad ekonom: hemelektronik, möbler, sport- och fritid och bygghandel ligger fortfarande på minus. Men det ljusnar: möbler gick t ex –15 procent Q1, och ligger nu bara –7 procent. Totalt landade tillväxten för e-handeln kvartal 1 på + 1 procent.

Ljusare 2025

I morgon väntar ytterligare en eller en dubbel räntesänkning, vilket på sikt kommer att utöka utrymmet i svenskarnas plånböcker.

E-handelns utveckling Q4. Källa E-barometern.

– Vi ser en rörligare bostadsmarknad som gynnar bygg-, möbel- och heminredningshandeln men än har vi en bit kvar innan konsumenternas utrymme blir större, kommenterade Marie Rudolfsson, Chef affärsområde Paket på Postnord Sverige. 

I E-barometern kan vi läsa att valfrihet är den viktigaste faktorn vad gäller leverans- och betalalternativ.

– Valfriheten är avgörande för konsumenten i checkout. Sex av tio konsumenter tycker att leveransupplevelsen, att få välja hur varorna ska levereras, är det viktigaste. Detta gäller även val av leveransalternativ vid returer och vid betalning. Nära hälften tycker att det är viktigt att kunna välja mellan flera olika betalningsalternativ, fortsätter Marie Rudolfsson.

Dåligt med returer till utlandet

E-barometern frågar svenska detaljhandlare om sin försäljning senaste kvartalet, men andra undersökningar visar att e-handeln från utlandet ökar stort. Transportföretagens Paketindex visar att en stor del av pakettillväxten kvartal 2 2024 bestod av utlandspaket: dessa ökade med 3,1 miljoner av en total tillväxt på 4,7 miljoner paket.

E-barometern visar att en hög andel av de varor som handlas från utlandet och som visade sig vara s k ”felköp” aldrig returneras, bara 37 procent av dem som handlat från utlandet returnerade sin vara som man inte ville behålla, jämfört med 67 procent av de som handlat från en svensk e-handel.

Läs mer i rapporten.

Av Klara Eriksson