Åkerierna Närkefrakt, Märsta Förenade och Alwex går samman kring utvecklingen av ett nytt affärssystem då deras nuvarande TMS-lösning försvinner.
– Att utveckla ett nytt affärssystem är inget man bara gör, det kräver enorma resurser. Det får vi genom att jobba gemensamt med det här, säger Mika Salo, vd för JV-bolaget Motus Logistikutveckling.
Närkefrakt, Märsta Förenade Åkeriföretag och Alwex Transport, gör nu gemensam sak i att utveckla ett nytt TMS anpassat för deras verksamheter genom ett samägt bolag: Motus Logistikutveckling AB.
Motus är dock inte ett nystartat bolag utan har funnits i åtta år, men då med Närkefrakt som enda ägare.
– Närkefrakt är en av få svenska lastbilscentraler som har en egen IT-utvecklingsavdelning, och fram tills nu så har de tjänster och lösningar vi utvecklat internt genom åren förvaltats till digitala produkter genom Motus, förklarar Mika Salo, IT chef på Närkefrakt och nybliven vd i Motus.
Bygger gemensam TMS-lösning
TMS står för Transportation Management System och är förenklat ett affärssystem eller mjukvaruverktyg anpassat för att hantera frakter och transportplanering. Bakgrunden till samarbetet är att de tre regionala lastbilscentralerna snart står utan TMS-system: då de använt sig av TMS-systemet Alystra för att styra sin verksamhet, den lösningen nu försvinner, berättar Mika Salo.
– För ett par år sedan när det stod klart att Alystra skulle försvinna så gick vi ut och finkammande marknaden efter ersättare, men vi hittade inget vi tyckte var var bra nog för våra behov. Då föddes tanken på att bygga ett eget, modernt TMS inhouse, berättar han.
Vi finkammande marknaden men hittade inget TMS-system som vi tyckte dög
Men för det krävs resurser som man nu skapar genom att samarbeta tre åkerier emellan:
– Att utveckla ett nytt TMS är inget man bara gör – det tar tid och är en enorm investering. Men genom den här JV-lösningen kommer vi att kunna lägga de resurserna.
Tre miljardbolag som ägare
Örebrobaserade Närkefrakt har cirka 65 medarbetare och omsätter ca 1 miljard SEK, med ett brett tjänsteutbud inom transport: Fordonsflottan omfattar ungefär 370 enheter som ägs av Närkefrakts medlemsåkerier. Märsta Förenade Åkeriföretag har Stor-Stockholm som sin huvudsakliga marknad och specialiserade på anläggningstransporter, med ca 350 delägarenheter och drygt 1 miljard SEK i omsättning.
Växjö-baserade Alwex Transport är främst stora inom tempererade transporter i södra Sverige. Alwex ägs av ett stort antal åkerier som har ca 300 enheter och omsätter drygt 1 miljard SEK. Tillsammans omsätter de tre bolagen över tre miljarder SEK och har omkring 1 000 enheter i fordonsflottan – som nu blir försökskaniner i den nya TMS-systemutvecklingen.
– Det som händer nu är att Alwex och Märsta Förenade går in som delägare i Motus vilket skapar resurser för en gemensam systemutveckling.
Planer på kommersialisering
Lösningen ska utformas för att kunna passa flera olika typer av verksamheter inom transportsektorn, och ska kunna anpassas till framtida tekniska och operativa krav med AI-stöd. Initialt ska systemet utvecklas och implementeras internt hos de tre delägarna, sedan är planen att även lansera lösningen kommersiellt.
– Planen är att omkring ett dussin personer ska jobba med utvecklingen i Motus, och att vi ska kunna lansera systemlösningen om cirka 1,5 år. Nu letar vi efter fler utvecklare att förstärka teamet med, berättar Mika Salo.
Av Hilda Hultén