Svårt läge för modebutiker

Stilindex från Svensk Handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 28,6 procent i november jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 47,4 procent under månaden.

– De utökade restriktionerna som avråder från besök i butik har fullkomligt slagit undan benen för kläd- och skohandeln. I november föll försäljningen med nästan 30 procent i klädhandeln och uppemot 50 procent i skohandeln. Situationen är ohållbar och risken för konkurs håller många företagare sömnlösa på natten, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

– E-handeln parerar för en del av försäljningstappen, vilket innebär att läget för de fysiska butikerna är än mer alarmerande. Kläd- och skohandeln har många utmaningar men trängsel i butikerna är inte ett problem för de allra flesta. För att rädda företag och jobb inom modehandeln är statliga stödpaket en nödvändighet. Krisen är här och nu, företagen har inte råd att vänta, säger Mats Hedenström.

Butiker och e-handelNovember 2020Ackumulerat 2020
Kläder– 28,6 %– 17,8 %
Skor– 47,4 %– 31,4 %

– Sverige står inför en tickande arbetslöshetsbomb och vi är djupt oroade inför de kommande månaderna. Det handlar om tiotusentals arbetstillfällen bara inom handeln och i förlängningen vilket Sverige vi ska få på andra sidan coronakrisen. Vi måste klara av att bekämpa smittspridningen och samtidigt rädda jobb och företag och här krävs ett politiskt ledarskap som i alltför stor utsträckning har saknats den senaste tiden, avslutar Mats Hedenström.