Svavelutsläpp från lyxkryssare motsvarar en miljard bilars

Trots införandet av FN:s sjöfartsorgans svaveltak 2020 släppte Europas 218 kryssningsfartyg förra året ut lika mycket svaveloxider (SOx) som 1 miljard bilar, det visar en ny studie från klimatlobbygruppen Transport & Environment.

Barcelona var Europas mest förorenade hamn förra året följt av Civitavecchia, en kusthamn nordväst om Rom och den atenska hamnen Pireus. I Barcelona släppte kryssningsfartyg ut nästan tre gånger mer SOx än alla bilar i staden. Gränsvärdena för svaveloxider för bilar i Europa är 100 gånger strängare än för fartyg. Situationen i Venedig, å andra sidan, förbättrades avsevärt förra året – efter deras förbud mot stora kryssningsfartyg 2021.

Under pandemin skedde en tillfällig nedgång, men nu är nivåerna högre än före pandemin, enligt studien.

T&E, som efterlyser ökad elektrifiering i hamnar för att rädda liv.

– Pandemin gav lite andrum för hamnstäder, men det här är nu verkligen över. Kryssningarna är tillbaka och hotspots för turister som Barcelona och Aten kvävs igen av giftiga luftföroreningar från kryssningsfartyg. Venedig har visat att det är möjligt att ta itu med föroreningar från kryssningsfartyg, men förbud är inte det enda sättet. Hamnar kan avsevärt minska föroreningsnivåerna genom att tvinga fartyg att ansluta till el i hamnen istället för att köra sina motorer och genom att stödja antagandet av nollutsläppsbränslen, kommenterar Constance Dijkstra, sjöfartsansvarig på T&E.