Citymail, som de senaste åren växt som last mile-aktör för e-handlare, lanserar en returtjänst där konsumenterna kan lämna paketet utanför dörren – eller i Iboxens paketboxar. Samtidigt ställer Bring ut paketboxar i Stadsmissionens second-handbutiker.
Uppstickarna inom paketbrev tar marknadsandelar från Postnord, och nu har både Early Bird och Citymail lanserat en returtjänst där paket kan hämtas utanför dörren. För de som använt Citymail för frakten kan returen även lämnas i en av Iboxens paketskåp – vilket är Iboxens första partner som använder boxarna på detta sätt.
– Vi tycker att det är riktigt kul att Citymail som första transportbolag, av de vi samarbetar med, börjar erbjuda returer via Iboxen, kommenterar Markus Trautmann, kommunikationschef på Iboxen.
Bring vill öka begagnat
Samtidigt satsar Bring, som både använder Iboxens paketboxnätverk och har rullat ut sitt eget, på paketboxar i Stadsmissionens second hand-butiker i Stockholmsrområdet.
– Paketboxarna blir som ett klister mellan digital och fysisk handel. Den som handlar på nätet ska hämta ut sitt paket i ett skåp som står i anslutning till en second hand-butik. Förhoppningsvis kikar kunden samtidigt in i butiken och ser att mycket går att köpa begagnat istället för nytt, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring.