Svensk uppfinnare tacklar sjöfartens utsläpp

Den svensk-kanadensiska Alisha Fredriksson har, tillsammans med sin kinesiska kollega Roujia Wen, utvecklat ett modulärt containersystem för infångning av koldioxid- och svavelutsläpp på fartyg. Systemet går att installeras på befintliga fartyg och omvandlar gaserna till pellets som sedan kan lastas av i hamnarna och återanvändas för exempelvis produktion av e-bränslen. Duon har utnämnts finalister i Young Inventors Prize 2025 för tekniken.

Utsläppsminskningar inom sjöfarten hanteras idag framför allt genom investeringar i nya fartyg och omställning till miljövänligare bränslen. Sådana investeringar är dock dyra och gör inte mycket åt den befintliga fartygsflottan. Därför grundade svensk-kanadensiska Alisa Fredriksson 2021 företaget Seabound tillsammans med kinesiska Roujia Wen. De är verksamma i Storbritannien där de tillsammans har utvecklat ett modulärt system för koldioxidinfångning som kan eftermonteras på befintliga fartyg.

Koldioxidinfångning kräver vanligtvis dyra och energislukande system för att komprimera och lagra koldioxid ombord, men Seabounds kompakta, containerbaserade system fångar in koldioxid direkt från avgaserna och binder det med ett kalkbaserat sorbent för att bilda fasta kalkstenpellets. Det eliminerar behovet av trycksatta koldioxidtankar och förenklar logistiken i hamnarna eftersom pelletsen kan lossas i fraktcontainrar som vanlig last.

– Sjöfarten tampas fortfarande med stora koldioxidutsläpp eftersom dagens lösningar varken är effektiva eller ekonomiskt hållbara. Koldioxidinfångning var något nytt, så vi klurade på hur vi skulle kunna få det att fungera och bestämde oss för att lösa utmaningen tillsammans, kommenterar Alisha Fredriksson.

Efter flera prototyper har de genomfört ett framgångsrikt test på ett kommersiellt lastfartyg som lyckades fånga in 78 procent av koldioxidutsläppen och 90 procent av svavelutsläppen.

De modulära enheterna kan anpassas till olika fartygs specifika utsläppsnivåer. Systemet använder avgaserna för att driva processen, därför behövs minimalt med energi för att styra sensorer och ventiler. När pelletsen sedan värms upp i hamnarna frigörs koldioxid som kan lagras eller återanvändas i andra produkter, såsom e-bränslen. Den brända kalken kan återvinnas för framtida infångning.

Duon har nominerats som en av tio finalister i tävlingen Young Inventors Prize 2025 som arrangeras av Europeiska patentverket. Tävlingen uppmärksammar innovatörer under 30 år som använder teknik för att möta globala utmaningar enligt FNs mål för hållbar utveckling. Prisutdelningen sker på Island i ett livestreamat event den 18 juni 2025.